Nyinflyttad
-
Välkommen som nyinflyttad till oss i Brf Räven. För att få ditt namn på din ytterdörr samt i entrén till ert trapphus gör du en felanmälan här https://felanmalan.brfraven.se. I formuläret väljer du att din anmälan avser ”Namnbyte i entrén och på min lägenhetsdörr”. När anmälan kommit in kommer vi så fort som möjligt se till att ditt namn ändras.
Tänk på att det inte är tillåtet att sätta egna namnlappar på våra glastavlor i entréerna.
Ett (1 st) namnbyte på lägenhetens ytterdörr (huvudingången) är gratis för nya medlemmar i föreningen som flyttar in. Detta gäller alltså inte vid t.ex. andrahandsuthyrning (som ska godkännas av styrelsen), vid byte av namn på inneboende eller alla andra anledningar till namnbyte där det alltid tas ut en avgift för namnbytet. Avgiften för byte av namn på lägenhetens ytterdörrar är 500kr/st. Avgiften läggs på månadsavin.
Din lägenhet
-
Du kan tapetsera, måla och göra mindre förändringar och kompletteringar i din lägenhet. Har du planer på att ändra rumsindelningen, dra om rör eller göra andra större förändringar är du skyldig att först kontakta föreningens styrelse. Vänligen se ”Regler för ändring av lägenheten” för mer information om detta.
Om du önskar hyra ut din lägenhet i andra hand skall du också ansöka om tillstånd hos styrelsen. Se föreningens stadgar § 40 och 41. Kontakta styrelsen om du vill veta mer.
-
Lägenheternas radiatorer, värmeelement, är försedda med termostatventiler som reglerar värmen i rummet. Termostaterna kan ställas på max 23 grader.
Skulle ett element inte bli varmt trots att det är kallt i rummet, eller att elementet är varmt upptill och kallt nedtill ska det felanmälas för åtgärd av fastighetsskötaren.
Notera att vid snabba väderomslag eller kraftig blåst som kyler vissa fasader kan tillfälliga störningar i uppvärmningen förekomma.Luftning av element
Vi har en automatisk avluftare inkopplad till vårt radiatorsystem i undercentralen. Avgasaren (som apparaten egentligen kallas) tar automatiskt bort syre och andra gaser från systemet. Detta innebär att man INTE själv ska lufta radiatorerna i sin lägenhet då det påverkar systemet negativt, systemet suger istället in ny luft som tar sig vidare i systemet och hamnar hos någon annan boende. Många gånger kommer luften tillbaka till lägenheten där luftningen skedde. Därför ska man INTE lufta sina radiatorer i sin lägenhet. Med andra ord, låt radiatorn vara och låt systemet sköta sig självt, då kommer vi inte få problem med luft i systemet och kalla radiatorer.
Än en gång, LUFTA INTE DINA RADIATORER, det ställer till mer än det gör nytta.
-
Vi kör med så kallad Individuell mätning och debitering av elen (IMD) i varje lägenhet. Föreningen har en elmätare för varje lägenhet och levererar el till denna (istället för vår elnätsägare Vattenfall). Elförbrukningen mäts av varje månad och läggs på månadsavin som kommer från föreningen (med två månaders fördröjning).
Föreningen köper in och säljer elen till alla lägenheter och lokaler i föreningen. Detta innebär att det är föreningen som har avtal med elleverantör och nätägaren för leverans av el till vår förening. Som lägenhetsinnehavare kan man alltså inte själv teckna elavtal med någon elleverantör då dessa inte kommer kunna leverera el till lägenheten.
Detta innebär att man vid flytt till en lägenhet eller lokal i vår förening inte behöver kontakta Vattenfall för anmälan av flytt till vår förening. Lägenheterna och lokalerna i vår föreningen har inga registrerade anläggnings-IDn hos Vattenfall och detta är inget man behöver skicka till dem.
Värt att notera är att förningen debiterar respektive lägenhet eller lokal och inte medlemmen vilket innebära att en ny medlem debiteras för elen från två månader innan tillträde och det är upp till säljaren och köparen att reglera elkostnaden sinsemellan.
Du kan hitta elförbrukningen för din lägenhet (månad, dag, timme) genom att logga in med nedanstående uppgifter på webbadressen https://lgh.infometric.se.
Inloggningsnamnet är räven plus ditt tresiffriga lägenhetsnummer exempel: räven001
Lösenord delades ut till respektive lägenhet i samband med att IMD infördes.
Vi rekommenderar att du byter lösenord första gången du loggar in.
Lägger du in din e-postadress kan du senare få ett nytt lösenord via mail om du skulle glömma din inloggning.
Detta gör du genom att klicka på Inställningar i menyn längst upp till höger. Vid eventuella problem med inloggning eller visning av mätvärden gör du en felanmälan.
-
Så här gör du för att få ut pengar från inre reparationsfond
Det medlemmar som har pengar kvar på sin inre reparationsfond kan använda dem för underhåll och renovering av sin lägenhet. Storleken på beloppet i på inre fonden finns angivet på er hyresavi.
Sedan flera år görs ingen ny avsättning till fonden.
Följande gäller om ni vill ta ut pengarna.
- Lägg följande uppgifter i ett kuvert föreningens brevlåda Illerstigen 2 i källaren.
- Er bank med clearing- och kontonummer
- Namn och adress på Illerstigen, gärna också ert lägenhetsnummer i föreningen.
- Telefon och/eller e-postadress.
- Kvitto på utlägg som minst motsvarar det ni vill ta ut. (Helst kopior då vi inte kan ge tillbaks original)
- Om beloppet på kvitto är tillräckligt stort kommer vi att betala ut hela det belopp som finns innestående i fonden.
- Vill ni inte ta ut hela beloppet från fonden måste ni ange detta särskilt.
- Ansökan som lämnas senast i slutet av en månad kommer att betalas ut runt den 25:e i nästa månad.
- Lägg följande uppgifter i ett kuvert föreningens brevlåda Illerstigen 2 i källaren.
-
Vår lägenhetsförteckning administreras av Simpleko.
Som medlem kan du själv logga in på Simplekos portal med BankID för att se dina egna uppgifter i lägenhetsförteckningen.
Egna utskrifter ur lägenhetsförteckningen är inte till för att skickas vidare och accepteras inte heller av t ex bankerna. Om du för något ändamål behöver ett utdrag ur registret måste du själv beställa ett så kallat säkert utdrag från Simpleko.
Enklast och snabbast gör du detta genom att logga in på Simplekos portal och där skapa ett ärende och begära ett utdrag ur lägenhetsförteckningen.
Det går också att kontakta dem på telefon 018-66 01 60 (må-fre, 9.00-12.00) eller via mail info@simpleko.se, men det kan ta längre tid. -
Detta är din lägenhets unika lägenhetsnummer (din lägenhetsbeteckning) som finns registrerat i vår lägenhetsförteckning.
Det är detta nummer som t.ex. används vid pantsättning, upplåtelser, avgiftshantering och liknande.
Ditt lägenhetsnummer består utav tre siffror och kan t.ex. se ut så här: 003, 056 och 105.
Det är detta nummer styrelsen/förening behöver när lägenhetsnummer efterfrågas, t.ex. vid stämmor eller ärenden som rör din lägenhet.
Du hittar ditt tresiffriga nummer på din hyresavi eller i Simplekos portal. Du kan även se ditt lägenhetsnummer på karmen ovanför din ytterdörr. Vänligen meddela styrelsen om numret inte står på karmen ovanför din ytterdörr, då kommer vi se till att en ny nummeretikett sätts dit.
-
Skatteverkets lägenhetsnummer är ett fyrsiffrigt nummer som används för folkbokföringen. Detta nummer visar vilken våning och var på våningen lägenheten finns. På entréväggen i varje port står Skatteverkets lägenhetsnummer bredvid den boendes namn. Du kan hitta mer information om Skatteverkets lägenhetsnummer här.
-
Reglerna för att göra väsentliga förändringar i sin lägenhet beskrivs nedan. Här kan du ladda ner ett dokument som innehåller reglerna samt ett formulär som ska fyllas i och lämnas till styrelsen för att söka tillstånd för ändringar.
Styrelsen måste godkänna
För att du ska få lov att göra väsentliga ändringar i din lägenhet, måste du anmäla detta till bostadsrättsföreningens styrelse, som ska godkänna ändringarna. Vissa ändringar innebär att du också, enligt plan- och bygglagen, måste söka bygglov, vilket kan ta avsevärd tid att få från kommunen, eller göra bygganmälan hos kommunen minst tre veckor före byggstart. Det är din skyldighet att undersöka om bygglov eller sådan bygganmälan behöver göras.Vad är väsentliga ändringar?
Väsentliga ändringar är sådana som till exempel berör bärande konstruktioner, som avsevärt förändrar planlösningen, eller som påverkar ventilation, vatten och avlopp. Du måste kunna visa upp intyg om väggarnas kvalitet. Om det är osäkert huruvida en vägg är bärande eller inte, måste du anlita en byggnadskonstruktör eller hämta in säkra uppgifter via byggnadsnämnden.Viktigt att veta
• Icke bärande innerväggar är ditt ansvar som lägenhetsinnehavare. Dessa får du ändra, så länge det inte påverkar fastigheten enligt ovan.
• För att undvika framtida vattenskador, ska du vid renovering/ombyggnad i våtrum följa reglerna i ”Säker vatten”, ett regelverk framtaget i samråd mellan berörda branscher och försäkringsbolag. Reglerna uppdateras kontinuerligt, aktuella regler hittas på nätet.
• Ombyggnad eller andra ingrepp i elsystem får endast utföras av behörig elektriker. Ska du göra ombyggnad som berör fastighetens stigarledning, elcentral eller det ordinarie nätet, måste den först dokumenteras på ritning och godkännas av föreningens styrelse.
• Ombyggnad av fastighetens vvs-system får endast utföras av för uppgiften utbildad och godkänd person. Även i detta fall behövs styrelsens medgivande.
• Du får inte sätta igen befintlig ventilation, eller ändra till annan typ av ventilation. Notera att köksfläkt med egen motor inte får anslutas till kökets ventilationsutsug. Endast anordningar där husets ventilationssystem suger ut luften i den mängd systemet är injusterat för får anslutas. Det innebär att anslutet don aldrig får vara helt stängt, utan måste tillåta ventilationssystemet att suga ut korrekt luftmängd hela tiden.
Ev ny köksfläkt med egen motor bör vara försedd med kolfilter. Dess utblås får inte anslutas till ventilationskanalen, men kan mynna ut i dess närhet, kombinerat med att ett ventilationsgaller ut i köket säkerställer att luftöverskott från fläkten inte trycks in i ventilationssystemet utan stannar i köket, liksom att systemet kan suga ut köksluft genom gallret då fläkten är avstängd.
• Det är du som lägenhetsinnehavare som ansvarar för att ditt byggavfall forslas bort. Det får inte läggas i föreningens grovsoprum eller container och inte heller belamra gemensamma utrymmen, som trapphus, källargångar, tvättstugor, barnvagns- och cykelrum, samt vind och gård.
• Tänk på att inte störa dina grannar i samband med ombyggnad. Anslå gärna i portuppgången innan du sätter igång. Ombyggnadsarbetet får inte utföras på kvällar eller nätter. -
Styrelsen har ingen särskild firma vi rekommenderar för montering av säkerhetsdörr, det är dig som lägenhetsinnehavare fritt att välja vem som. Du kan välja precis vilket fabrikat du vill. Tänk bara på att det nästan viktigaste är karmen och dess infästning. Vi har solida betongväggar i hallen så en väl infäst karm gör skillnad.
När det gäller utseendet så är det viktigt att välja design och färg så att dörren smälter in i trapphuset, dvs brun med träimiterad yta.
-
Medlem som vill hyra ut sin lägenhet i andrahand måste alltid ansöka om styrelsens tillstånd innan uthyrningen. Otillåten andrahandsupplåtelse är grund för förverkande av bostadsrätten.
Ansökan skickas enklast via info@brfraven.se eller genom brev direkt i föreningens brevlåda i källaren Illerstigen 2.
Observera att föreningen vid en andrahandsuthyrning tar ut en avgift som motsvarar 10 procent av prisbasbeloppet, 5730 kronor per år under 2024 och 5880 kronor per år under 2025.
Styrelsens policy för andrahandsupplåtelse är att följa Hyresnämndens praxis.
-
Så här fungerar ventilationen i Er lägenhet.
Frånluftsventilation. ”F-ventilation”
I ett frånluftssystem så kan man mäta aktuella liter/sekund (l/s) eller kubik/ timme i varje frånluftsdon. Fläktar drar undan och evakuerar luften. Luften kommer in genom friskluftsventiler i ytterväggar och/eller fönster/Vädringsluckor och åker ut genom frånluftsdonen och genom kanalerna och evakueras högst upp på taket. Ju mer luft fläkten tar undan, ju mer luft kommer in genom tilluftsventiler/vädringsluckor , dvs luftomsättningen ökar. Frånluftsventilation har 6 års mellanrum/intervall i OVK, obligatorisk ventilationskontroll. Nästa ventilationskontroll beräknas genomföras under 2024.
Ni har central mekanisk frånluft och Ni delar alla tillsammans på fläktens kapacitet. Därför är det viktigt att den delas upp rättvist och att inställningar inte rörs. Tar någon bort ett frånluftsdon får denne mycket mer ventilation, och dennes grannar/granne förlorar motsvarande kapacitet. Frånluftsdonen ställs vid en injustering in korrekt, så att alla delar rättvist på det frånluftsflöde som fläkten kan prestera. Ett visst antal liter/sekund skall fördelas korrekt. Även om bara några ändrar sina inställningar, måste allt mätas om, samma fläkt betjänar och påverkar alla lägenheter som fläkten betjänar.
Viktigt att tilluftsventiler/vädringsluckor inte blockeras, för lika mycket luft som Ni vill ska evakueras/gå ut ur bostäderna/lika mycket måste komma in. Önskar Ni vädra eller öka ventilationen, så öppna vädringsluckor maximalt – ju mer in – ju mer ut – och tvärtom.
Råd & Tips för Er med Frånluftsventilation.
- När Ni lagar mat
Blir det osigt, öppna ett fönster/vädringslucka i vardagsrum eller sovrum – INTE i köket. Tilluften blir för stor i köket och frånluftsdraget i köket kommer inte hinna med, istället trycks då allt os in i bostaden. Öppna fönster/ vädringsluckan längst ifrån köket. Så kommer luften genom bostaden och evakuerar oset från rätt håll. Frisk luft in – genom bostad – ut i kök/ wc.
- När Ni badar / duschar
Ånga uppstår i bad, öppna ett fönster/ vädringslucka i sovrum/vardagsrum 5 minuter, så evakueras lättare imman. Den kallare luft som kommer in i större mängd, kommer lättare evakuera imman snabbare (med mer frisk luft in – blir det mer som åker ut)
- När Ni vill vädra bostaden/öka ventilationen.
Öppna fönster i sovrum och vardagsrum längst ifrån frånluftsdonen, så evakueras luften snabbare. Ju mer in – ju mer ut.
- Ändra inte frånluftsdonens inställning.
Tar Ni bort ett don, så kommer Ni att få jättemycket frånluftsventilation och Ni tar den kapaciteten från grannarna, för Ni delar på fläktens kapacitet. Stänger någon sitt don, så kommer någon annan att få dubbel effekt och dubbelt frånluftsflöde, ljud kan t ex uppstå. Ni delar alla tillsammans på fläktens kapacitet.
- Ombyggnader i kök / bostad.
Kontrollera alltid med Er bostadsrättsförening att montage/ändring är OK för ändring. Spisfläktar med egna motorer, fungerar inte då de hindrar grundflödet från takfläktar. Det finns också kåpor med spjäll som stänger, när det inte forceras/öppnas, vilket då också hindrar grundflödet. Det skall alltid evakueras luft från kök och wc/bad dygnet runt. Ventilationsdon skall alltid vara tillgängliga och får ej byggas över, tapetseras över, kaklas över eller liknande.
Denna information är upprättad av Ventexpert AB nov -05 och uppdaterad av Brf Räven 2018.
- När Ni lagar mat
Ekonomi
-
Simpleko har en portal för alla dina ekonomiska ärenden rörande föreningen.
Här kan du t.ex. se dina avier, ställa in hur du ska få dina avier och hur du vill betala din månadsavgift till föreningen.
Du kan även kontakta Simpleko direkt via portalen vilket styrelsen rekommenderar, då kan du ha koll på dina ärenden där.
I Simplekos portal kan du även se information om din lägenhet t.ex. ditt lägenhetsnummer, insatts och panthavare.
Styrelsen rekommenderar alla medlemmar att använda sig av Simplekos portal.
Du hittar Simplekos portal på adressen: https://portal.simpleko.se/kundportal/login
Login till portalen
Logga in med Bank-id
Om du saknar bank-id så kan du logga in på portalen/avisering med uppgifterna från din avi.
-
Här kan du se avgifter föreningen tar ut.
- Föreningslokalen: 150 kr / dag och 250 kr / dygn
- Odlingslott: 100kr / år
- Pantsättningsavgift: 1 % av prisbasbelopp
- Parkeringsplats: 300 kr / månad
- Överlåtelseavgift: 2,5 % av prisbasbelopp
- Byte av namn på ytterdörr till lägenhet: 500kr/dörr (ett byte är gratis för nya medlemmar i föreningen)
-
En gång i månaden får du en inbetalningsavi hemskickade till dig för nästkommande månad från Simpleko.
Du kan välja hur du vill få din avi, hem i brevlådan eller digitalt. Du kan även välja hur du vill betala din räkning t.ex. via autogiro eller med bankgiro. Detta gör du antingen via Simplekos portal eller genom att ringa dem.
Exempel på sätt att betala sin månadsavgift på:
Bankgirot
Du betalar hyresavierna via bankgirot.Autogiro
Du kan även betala månadsavgiften via autogiro. Logga in på Simplekos portal och ställ in Autogiro där eller ta då kontakt med dem så hjälper de dig.Avgifts- och hyresfrågor
Simpleko kan hjälpa dig med hyres- och avgiftsavier, autogiro, kontrolluppgifter m.m. Simpleko når du på nummer 018-66 01 60 (må-fre, 9.00-12.00) eller via mail info@simpleko.se (mailen kollas av kontinuerligt under kontorstid vilket bidrar till snabba svar). -
Simpleko (tidigare Riksbyggen Fastighetsägare och ISS) har fått styrelsens förtroende att svara för föreningens ekonomiska förvaltning fr.o.m. den 1 januari 2010.
-
Vår månadsavgift består utav två delar som kan ses på hyresavin.
Avgift bostad
Denna post speglar lägenhetens andelstal i föreningen och täcker kostnaderna för föreningens löpande verksamhet.
Bränsletillägg
Denna post är för uppvärmningen av våra hus och beräknas på lägenhetens storlek (per kvm).
-
Registrering vid pantsättning av lägenheten
Alla pantsättninghandlingar i original (nya pantsättningar i 2 ex inkl svarskuvert eller avnoteringar) skall omedelbart, enligt bestämmelser i Bostadsrättslagen, tillsändas:
Simpleko
Ljusbärargatan 2
754 23 UppsalaMärk kuvertet ”Pantsättningshandlingar”.
Förvaltaren ansvarar sedan för notering i lägenhetsförteckning samt inskick till kreditinstitut.
-
För att utnyttja ROT-avdrag räcker det att man uppger lägenhetens nummer enlig föreningens fastighetsförteckning. Detta skiljer sig från det som finns i er postadress.
Ert tresiffriga nummer hittar ni på hyresavin enligt bilden nedan där numret är inringat. I detta exempel är det 069.
Ange också bostadsrättsföreningens organisationsnummer 715 200-2429 istället för fastighetsbeteckning.
-
I din månadsavgift ingår tillägg för bostadsrättsförsäkring och du behöver därför inte köpa till ett extra tillägg för bostadsrätt till din vanliga hemförsäkring.
Föreningens bostadsrättstillägg täcker de bitar som följer av att man som medlem i en bostadsrättsförening har ett större underhållsansvar enligt lag och stadgar. Normalt ingår detta inte i en hemförsäkring.
Via länken nedan kan du läsa mer om försäkringen som vi har via Protector.
Felanmälan
-
Felanmälan gör du via formuläret på denna sidan: https://felanmalan.brfraven.se
Vi vår felanmälningssida anmäler du saker som föreningen är ansvarig för. Det är t.ex. här du felanmäler om du ser att något har gått sönder i eller runt våra hus (på vår tomt).
Exempel på saker som kan anmälas är t.ex. om någon maskin i tvättstugan inte fungerar mer, en lampa som slutat fungera o.s.v.
-
Vid akuta ärenden (endast akuta ärenden!) kan du ringa till jouren. Tänk bara på att det kostar extra med jouren, så vänligen fundera igenom om det verkligen är ett akut ärende eller kan vänta (gör då anmälan via vår felanmälningssida https://felanmalan.brfraven.se) innan du gör en anmälan till jouren.
Jouren når du på telefon 08-31 65 80.
-
Vi har avtal med Hissen AB som sköter våra hissar.
Om något händer med våra hissar, t.ex. att en hiss inte fungerar eller att någon är instängd i hissen så felanmäler du det dygnet runt till Hissen AB på telefon 08-618 48 48.
-
Vi har avtal med Begelås om du skulle ha problem med låset till din lägenhets ytterdörr.
Du kan felanmäla till dem dygnet runt. Deras jourtelefon är 08-660 26 60.
Den boende står själv för kostnaden.
Husen
-
Energideklaration ska visas upp för bostadsköpare eller hyresgäst.
Från och med den 1 juli 2012 ska en energideklaration för byggnad visas upp för en köpare eller blivande hyresgäst och överlämnas vid försäljning eller uthyrning. Dessutom skall energiprestanda anges vid annonsering, när en byggnad bjuds ut till uthyrning eller försäljning. I begreppet innefattas också nyttjanderätt.
I praktiken innebär detta krav att säljaren ska visa upp byggnadens energideklaration vid överlåtelse av bostadsrätt. Ansvaret att upprätta deklarationen ligger fortfarande på byggnadens ägare dvs bostadsrättsföreningen, men skyldigheten att visa upp deklarationen för köparen ligger på säljaren av bostadsrätten.Här kan ni hitta energideklarationerna för våra hus:
-
Vår fastighetsbeteckning är Räven 1.
-
-
Vår förening består utav 5 hus som har namngets med vars en bokstav för att t.ex. förenkla kommunikationen och arbetet. I information som ges ut kan du t.ex. se hur dessa används. Även gårdarna har fått ta del av denna bokstavsbeteckning.
Här nedan kan du se en hus- och gårdsöversikt med bokstavsbeteckningarna.
Lokaler
-
I varje hus har vi barnvagnsrum i källarna där man kan placera sin barnvagn som man använder. Barnvagnar får inte placeras i portar, trapphus eller under trapporna i källarna av brandsäkerhetsskäl, vänligen använd våra fina barnvagnsrum.
-
BRF Räven i Solna byggde under 2016-2017 en bastu i källarplanet på Illerstigen 4. Bastun står alltid på med underhållsvärme och agerar därmed element för lokalen. Den stora fördelen med detta är att bastun är snabbstartad och att den inom bara 10-15 minuter är redo att användas. Se instruktioner på väggen för hur bastun hanteras i detalj.
Notera att aggregatet stängs av och går tillbaka till underhållsvärme efter en timme och då måste sättas i gång igen med Hi-knappen, detta för att minimera elförbrukning och ur brandsäkerhetssynpunkt om någon skulle glömma bort att stänga av aggregatet.
I lokalen finns två duschar, en toalett och ett pentry utrustat med ett bord och stolar för upp till 6 personer. I pentryt finns bestick, tallrikar och glas allt i plast och det är inte tillåtet att ha med sig glasflaskor in i bastun och duscharna.
Hur får jag tillgång till bastun?
Det finns två sätt att få tillgång till bastun, antingen genom att gå dit på gemensamma tider (dam, herr och mixade/gemensamma tider) eller genom att boka egna tider. Nedan visas hur veckan är indelad.
De gemensamma passen är öppna för alla och det är bara att gå dit och öppna dörren, alla boende har tillgång till dessa pass och det är upp till oss alla att hålla den indelning som är bestämd enligt nedan. Egen bokning sker via http://boka.brfraven.se.
Gällande bokning:
- Man bokar pass med sitt lägenhetsnummer och bastuns dörr kan sedan öppnas av alla lägenhetens ”taggar”.
- När man bokat en tid kan man avboka den fram tills att dess starttid har passerats
- En bokad tid ska påbörjas inom 20min. Om inte återgår den till bokningssystemet och blir bokningsbar för någon annan
- Man får ha två olika bokningar i systemet samtidigt
- Om man bokar två pass direkt efter varandra är det viktigt att man öppnar dörren och låser upp den igen när tiden för andra passet har börjat.
Regler gällande bastun
- Läs instruktionerna uppsatta på väggarna i bastun
- Den som bokar en bastutid är ansvarig för eventuell skadegörelse som uppstår under denna tid
- Rökning är ej tillåtet
- Tänk på att visa hänsyn till de som bor ovanför bastun. Undvik t.ex att spela hög musik.
- Respektera alltid tiderna för bastun, speciellt sluttiden på kvällen.
- Om någonting är trasigt i bastun eller städutrustning/toalettpapper har tagit slut, skicka ett mail till bastu@brfraven.se och meddela detta.
- Glasflaskor är inte tillåtna i bastun eller i duscharna. I pentryt finns plastglas och annars är det plastflaskor eller burkar som gäller.
- Inget får lämnas kvar i pentryt och kylskåpet.
- Bastun städas av den som använt den. Detta innebär framförallt att spola av duscharna, ta upp hår från brunnsgallret, diska det som använts i pentryt och våttorka golvet i alla utrymmen. Den nedre lavens sits kan fällas upp så att man kan städa golvet under lavarna och under bastuaggregatet finns ett avlopp. Kontrollera alltid de städinstruktioner som sitter uppe på väggen så du inte missar något.
Viktigt att vi hjälps åt att hålla bastun fräsch så lämna den därför alltid så som du vill finna den eller tom ännu lite finare.
Här kan du läsa instruktionerna för hur man kommer igång och bokar bastun
-
Föreningen har ett bokbytarrum/bibliotek, där man kan lämna in de böcker man läst och är beredd att skiljas från. Andra kan hämta böcker, som man är nyfiken på. När boken i fråga är läst kan man behålla den om man vill eller lämna tillbaka den. Bokbytarrummet/biblioteket finns i E-huset på källarplanet närmast utgången mot norr.
-
Varje hus har cykelrum i källaren. Här kan ni ställa era cyklar om ni inte vill att de ska få snö på sig under vintern eller regn på sommaren.
-
I C-husets källarplan finns en gemensam lokal, som också kan användas för övernattande gäster. Lokalen hyrs ut dagvis eller dygnsvis, dock maximalt en vecka.
I föreningslokalen finns sittplatser, bord och porslin till 30 personer. Lokalen har även två bäddsoffor. Köket innehåller bland annat spis med glashäll, diskmaskin och en mikrovågsugn. I lokalen finns också en projektor, ljudanläggning och internetanslutning, vilket bl.a. möjliggör filmvisning.
Föreningslokalen kan exempelvis användas för möten, kalas och även som gästbostad.
Då vi vill att föreningslokalen och dess inventarier ska hålla så länge som möjligt och inte försvinna är det inte tillåtet att ta ut dessa ur lokalen. Föreningslokalen är alltså inte till för att t.ex. få tag på utrustning till en studentskiva utomhus, detta får man fixa någon annanstans ifrån, t.ex. en uthyrningsfirma.
Om du vill hyra lokalen gäller följande
- Du hyr lokalen via http://boka.brfraven.se
- Man bokar pass med sitt lägenhetsnummer och samlingslokal dörr kan sedan öppnas av alla lägenhetens ”taggar”. Access läggs automatisk på alla lägenhetens taggar när din bokning påbörjats.
- Lokalen hyrs ut till föreningens medlemmar mellan 00:00-12:00 (så kallat pass 1), mellan 12:00-00:00 (så kallat pass 2) eller dygnsvis (klockan 12:00-12:00).
- Hyran är 150 kr per pass och 250 kronor per dygn.
- Man kan göra max 2 framtida bokningar per kalendermånad men man kan boka hur mycket man vill under den nuvarande månaden. Detta betyder att så fort ett pass har börjat så kan man boka ett nytt pass.
- Vill man boka mer än 2 pass sammanhängande under samma månad (dock maximalt en vecka) då ska man skicka ett mejl till foreningslokalen@brfraven.se och skriva lägenhetsnummer, startdatum och tid samt slutdatum och tid.
- Man kan boka max 180 dagar i framtiden.
- Man ska avboka ett pass senast 24 timmar innan dess starttid, annars kommer man att debiteras på den bokningen.
- Betalningen kommer som ett tillägg på nästkommande avin.
- Saker tillhörandes lokalen får inte tas ut ur lokalen, t.ex. möbler, inredning och köksutrustning.
Att tänka på när du hyr föreningslokalen
- Max antal personer som får vistas i lokalen är 50.
- Husdjur får inte vistas i lokalen, framför allt av hänsyn till allergiker.
- Rökning är förbjuden i samtliga föreningens lokaler. Det gäller alltså även föreningslokalen.
- Vid övernattning behöver du ta med dig lakan, täcke och handdukar. Kuddar finns.
- Hänsyn till grannar måste iakttas. Lokalen får inte användas på ett sätt som skapar störningar i form av oväsen, nedskräpning eller skadegörelse.
- Saker tillhörandes lokalen får inte lämna lokalen, t.ex. möbler, inredning och köksutrustning.
- Lokalen ska lämnas i samma skick som den befann sig vid tillträdet: bäddsoffan återställas, badrum och kök rengöras, golv dammsugas och våttorkas, sopor slängas och kylskåp tömmas.
- Meddela om något förbrukningsmaterial tagit slut eller om något har gått sönder. Du kan bli skyldig att ersätta det som har gått sönder.
- Vid återlämnande av nyckel tas synpunkter tacksamt emot, till exempel om du upptäcker brister i lokalen eller om något saknas.
- Den medlem som gör bokningen är ytterst ansvarig för att ovanstående regler följs. Styrelsen kan neka uthyrning till medlem som brustit i detta ansvar.
Bilder på föreningslokalen
-
Brf Räven har ett litet gym i A-husets källare för de boende i vår förening.
Gymmet är öppet 07:00-22:00
En gymgrupp tar hand om skötseln av gymmet och svarar på frågor rörande gymmet. Gymgruppen nås på gym@brfraven.se.
Tillgång till gymmet
För tillgång till gymmet krävs att användaren skriver på och lämnar in ett kontrakt med ansvarsförbindelse till styrelsen i HSB Brf Räven i Solna (lämnas i styrelsens brevlåda Illerstigen 4 kv). I och med detta godkänner användaren villkoren och reglerna för gymmet. -
I den tidigare svartsotiga betonglokalen där vi hade en stor värmepump i E-huset har föreningen inrett ett ljust och fint hobbyrum. Du når hobbyrummet via det stora cykelrummet i E-husets källare.
För att få tillgång till och vistas i lokalen krävs att man är över 18 år och har skrivit under ett avtal där regler och ansvar gällande nyttjande av lokalen beskrivs. Minderåriga får ej vistas utan målsmans sällskap i lokalen.
Här kan du läsa och ladda ner den senaste versionen av reglerna: 20221225 Regler för Hobbyrummet i Brf Räven
Följande avtal måste skrivas på och lämnas in till styrelsen för att få tillgång till hobbyrummet: Kontrakt Hobbyrummet Brf Räven
-
Brf Räven har ett textilt hobbyrum, med en vävstuga och ett syrum, i A-husets källare för de boende i vår förening.
En grupp tar hand om skötseln, svarar på frågor och planerar gemensamma aktiviteter rörande Textila Hobbyrummet. Gruppen nås på textilahobbyrummet@brfraven.se.
Tillgång till Textila Hobbyrummet
För tillgång till Textila Hobbyrummet krävs att användaren skriver på och lämnar in ett kontrakt med ansvarsförbindelse till styrelsen i HSB Brf Räven i Solna (lämnas i styrelsens brevlåda Illerstigen 4 kv). I och med detta godkänner användaren villkoren och reglerna för Textila Hobbyrummet.
Reglerna för Textila Hobbyrummet kan laddas ner här.
Kontrakt med ansvarsförbindelse kan laddas ner här.
-
Föreningen har ett antal lokaler och förråd i källarplanet, som går att hyra. Den som är intresserad av att hyra en lokal eller ett förråd anmäler det till styrelsen som håller reda på turordningen på info@brfraven.se.
-
Brf Räven har ett pingisrum i C-husets källare (illerstigen 18) för de boende i vår förening.
Pingisrummet är öppet 07:00-22:00
Tillgång till pingisrummet
För tillgång till pingisrummet krävs att medlem skriver på och lämnar in ett kontrakt med ansvarsförbindelse till styrelsen i HSB’s Brf Räven i Solna (lämnas i styrelsens brevlåda Illerstigen 4 kv).
I och med detta godkänner användaren villkoren och reglerna för pingisrummet och ges access på sina nyckelbrickor. -
I D-husets barnvagnsrum i källaren i port 16 har föreningen ett rum med utrustning för lek och aktivitet utomhus. Utrustningen i detta rum lånas ut av föreningen till sina medlemmar.
Utrustningen tillhör HSB Brf Räven i Solna och är uppmärkt med vårt namn. Detta innebär att utrustningen tillhör oss alla i föreningen.
Tänk på att detta är utrustning som alla får använda och ta därför hand om den som om den vore er egna så att fler kan glädjas av den.
Här nedan följer några enkla regler för utrustningen i rummet.1. Låna gärna utrustningen men lämna tillbaka den när ni är färdiga.
2. Utrustningen får inte ligga kvar ute på gårdarna eller någon annanstans efter användning.
3. Det är ni som lånar den som ansvarar för att ni inte skadar er, föreningen tar inget ansvar för detta.
4. Var varsam med utrustningen så att den håller så länge som möjligt.
5. Meddela föreningen via vår felanmälan (https://felanmalan.brfraven.se) om någon utrustning gått sönder.
Än en gång, utrustning som tas ut ska också läggas tillbaka i rummet efter användning. -
I varje källare finns en tvättstuga med två tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp, torkrum och mangel.
Bokning
Du bokar tvättid genom att teckna dig på tvättstugans anslagstavla. Man får teckna sig för ett pass åt gången;07.00-12.00
12.00-16.00
16.00-20.00.Notera gärna om du bara behöver en del av passet eller utrustningen. Då kan tvättstugan utnyttjas mer rationellt.
Om en bokad utrustning verkar oanvänd kan man naturligtvis använda den efter överenskommelse med den som bokat tiden.
Bokad tid, som inte tagits i bruk inom en timme, får användas av övriga medlemmar.Städning
Den som använder tvättstugan ansvarar för städningen.
Lämna tvättstugan i samma skick som du vill finna den. En välstädad tvättstuga ökar trivseln och ger lägre underhållskostnader.
• Sopa och torka av golvet
• Torka av maskinerna och bänkarna.
• Rensa filtren i torktumlaren och avfuktaren.
• Rengör silplåten i luddlådan bakom tvättmaskinerna.
• Ta med tomma tvättmedelsförpackningar och töm papperskorgen.
• Slå av strömbrytarnaGrövre tvättgods
Tvättmaskinerna är inte dimensionerade för filtar, mattor eller annat grövre tvättgods. Tvätthon går naturligtvis att använda i den mån den räcker till.Fel på maskin och övrig utrustning
Har du upptäckt fel på en maskin eller övrig utrustning? Anmäl detta till SBC, kontaktuppgifterna hittar du på vår kontaktsida högt upp på denna sida.
Parkering
-
Föreningen har ett antal p-platser längs Illerstigen. Dessvärre är de för få, och kötiden lång, med nuvarande lägenhetsomsättning på cirka 7-8 år. Den som är intresserad av en p-plats anmäler det till Simpleko (se kontaktuppgifter nedan), som också håller reda på turordningen. Det är även Simpleko man kontaktar när man vill säga upp sitt nuvarande avtal.
Simpleko
Email: info@simpleko.se
Telefon: 018-66 01 60 -
Registrerade fordon så som t.ex. mopeder och motorcyklar får inte parkeras på vår tomt (oavsett om det är mitt på gården, vid cykelställen framför entréerna eller någon annanstans).
Detsamma gäller inne i våra hus där inte heller registrerade fordon så som t.ex. mopeder och motorcyklar får parkeras (oavsett om det är i våra entréer, källare eller trapphus).
Registrerade fordon så som mopeder och motorcyklar kan parkeras på kommunens mark ute på gatan.
Sopor och återvinning
-
Vi har sammanställt ett ABC för sophanteringen för att hjälpa dig som boende med att kunna slänga dina sopor på rätt ställe. Här finns detaljerad information om vad som ska slängas var.
Du finner vårt ABC för sophantering här.
Du finner även vårt ABC för sopsortering här.
-
Elavfall lämnas i första rummet till höger innanför E-husets norra källaringång. Här kan du även lämna gamla lampor och batterier.
-
Farligt avfall kan lämnas på OKQ8-macken på andra sidan Kungshamra (Kungshamravägen 1). De tar emot gammal färg, lösningsmedel, oljor etc.
-
Grovsopor hanteras genom att föreningen tre gånger om året hyr in en container.
Solna stad tillhandahåller även mobil återvinningscentral och mobil miljöstation som kommer på besök i Bergshamra lite då och då. Gå in på deras sida för att se mer information om detta. Till Solnas hemsida
-
Föreningen bestämde 2012 att börja sopsortera matavfallet (föreningsmeddelande mars 2012). Det slängs i särskilda bruna påsar i låsta sopkärl vid gatan. Nya påsar finns att hämta i tvättstugan.
Vänligen maila till matavfall@brfraven.se om ni har några frågor angående matavfall eller önskar fler nycklar till sopkärlen. Extranyckel till sopkärlen för matavfall kostar 150kr/st.
-
Närmaste återvinningsstation finns i korsningen Björnstigen/Mårdstigen (bakom pizzerian). Här kan du slänga plast, kartonger/förpackningar, metall, tomglas etc. Här finns även en behållare för att skänka kläder.
Trivsel
-
Affischering och lappar får endast sättas upp på anslagstavlorna i entréerna. Anslaget/lappen ska tejpas upp, vara märkt med datum då den sattes upp och ska sedan tas ned senast 14 dagar efter detta datum av den som satt upp anslaget/lappen. Om innehållet på lappen blivit inaktuellt inom dessa 14 dagar så ska den tas ned så fort den blivit inaktuell, även detta av den som satt upp anslaget/lappen.
Tänk även på att inte sätta över någon annans anslag/lapp. Detta är oberoende av om det är en grannes lapp eller någon av föreningens skyltar som alltid ska vara synliga i entrén.
Det är förbjudet att sätta upp anslag/lappar på övriga ställen i och utanför våra entréer som t.ex. väggar, fönster, dörrar eller de inglasade informationstavlorna med de boendes namn.
-
Husdjur kan vara ett glädjande inslag i vår förening. De skapar trivsel och lär förlänga våra liv, men kan också vara ett känsligt ämne, som det kan uppstå konflikter kring. Katter kissar t ex gärna i barnens sandlådor eller i källargångar och trapphus om de släpps in i husen utan att lotsas vidare till den lägenhet där de hör hemma. Hundar kan skrämma den som är hundrädd. Med hänsyn, respekt och god vilja brukar de flesta problem gå att lösa.
-
Trivselklubben Rävlyan
Trivselklubben Rävlyan eftersträvar att samla medlemmar i Brf Räven för att tillsammans utveckla och befrämja trivsel och trygghet i boendet. Ett led i detta är att ordna träffar en gång i månaden.
ALLA som bor i Brf Räven är välkomna till Rävlyans onsdagsträffar.
Vi träffas den andra onsdagen i varje månad kl 14, i Brf Rävens samlingslokal i C-husets källare. Under ett par sommarmånader kan vi träffas utomhus på C-gården.Oftast kommer någon av våra grannar från vår brf eller någon utomstående person att berätta något intressant, eller på annat sätt underhålla.
Vi serveras alltid kaffe eller te, med tilltugg.
Medlemskapet i Rävlyan kostar 100 kr per år, och för kaffet betalar vi 30 kr per gång.
Avgifterna bekostar kaffe mm samt blommor till våra underhållare. Någon gång tar en ”gästartist” utifrån ett arvode, reskostnad och parkeringsavgift.Rävlyans arbetsgrupp 2023-2024
Vi som ingår i arbetsgruppen för Rävlyan just nu, 2023-2024, är
Karin Lilja, Illerstigen 12
Ilze Marthinsen, Illerstigen 32
Gunnel Nordin, Illerstigen 16
Ulf Östberg, Illerstigen 38Program höstterminen 2023
Så här har den gångna höstterminen 2023 sett ut i Rävlyan:Våra grannar Lollo Spång, Clas-Örjan Spång, Kristian Lagercrantz och Åke Öhman har berättat och visat bilder. Journalisten Mats Strandberg har underhållit oss, och företaget Hjälpsam har visat sina olika produkter.
- Du som vill besöka Rävlyan, umgås och fika, är varmt välkommen.
- Du som har idéer om vår verksamhet eller tipsa oss om något eller någon, kontakta oss!
- Du som själv vill delta eller berätta något om ditt intresse, ditt arbete, din upplevelse eller annat, är varmt välkommen att kontakta någon av oss i arbetsgruppen och boka ett datum.
Varmt välkommen, hälsar
Karin, Ilze, Gunnel och Ulf. -
För allas trivsel:
• Håll ordning i källare och gemensamma utrymmen.
• Att skaka eller piska kläder, mattor eller dylikt genom fönster eller på balkong är inte tillåtet.
• Sopor ska vara väl emballerade i tillslutna plastpåsar.
• Håll uppsikt över föreningens egendom så att klotter och annan skadegörelse kan förhindras.
• Låt inte barn använda trappuppgångar och källare som lekplatser.
• Husdjur kan vara ett känsligt ämne. Katter kissar gärna i barnens sandlådor, eller i trapphus om de släpps in utan att lotsas vidare till husse eller mattes lägenhet. Hundar får inte gå lösa i trappor eller på gården. Inte heller rastas på gångar, gräsmattor och lekplatser.
• Se till att tillfälligt boende och gäster känner till och följer föreningens regler.
• Låt inte irritationsmoment växa sig oöverstigliga. Prata med varandra eller kontakta din närmaste styrelseledamot. Hänsyn, respekt och god vilja brukar lösa de flesta problem.
• Informera dina grannar tex. med ett anslag i porten vid större arbeten i din lägenhet.
• Störande verksamhet, som t.ex. att spika eller borra i väggar, skall undvikas mellan kl 21:00 – 07:00.
Trygg- och säkerhet
-
Trappuppgångarna liksom källargångarna måste hållas fria från cyklar, barnvagnar och dylikt. Huvudskälet är att gångarna måste vara fria om det börjar brinna, så att brandkåren kan ta sig fram. Brännbart material såsom tidningsbuntar, möbler och byggmaterial får inte heller förvaras i trapphus eller källargångar, eftersom de kan fylla ett trapphus med tjock, giftig rök redan efter några minuter om de börjar brinna. Vi får inte glömma att trapphusen är livsviktiga utrymningsvägar i händelse av brand.
Cyklar kan ni ställe antingen i cykelförråden eller i cykelställen framför husen.
Motorcyklar kan parkeras på kommunens mark på gatan. Dessa får inte förvaras någonstans i husen eller parkeras ute på vår tomt.
Barnvagnarna kan ställas i barnvagnsförråden.
Gamla möbler, byggmaterial osv måste ni förvara i antingen ert egna källarutrymmer eller er lägenhet.
-
Här kan man se en informationsfilm om brandskydd i bostaden:
Nedladdning av informationsmaterial
Via länkarna nedan kan olika informationsmaterial laddas ner från FRIS – Föreningen Räddningskårer i Samverkan:
Brandsäkerhet i flerbostadshus
En olycka händer så lätt – Kunskap och information för ett tryggare och säkrare boende
Trädgård
-
Framför varje hus finns det cykelställ där du kan parkera din cykel. På vissa gårdar finns det även cykelställ där piskställen för mattor har stått. Det finns även cykelkällare i varje hus. Vänligen ställ inte cyklar på andra platser då detta inte är tillåtet ur brandsäkerhetssynpunkt.
Registrerade fordon så som t.ex. mopeder och motorcyklar får inte parkeras på något av de ovannämnda ställena eller någon annanstans på föreningens tomt, de kan parkeras på kommunens mark på gatan.
-
Det är tillåtet att grilla på våra gårdar vilket är populärt. Tänk bara på att vara försiktig med elden så det inte börjar brinna.
Huset har inga gemensamma grillar utan man får använda sin egen. Grillarna får under sommarhalvåret stå/förvaras utomhus på de asfalterade ytorna där piskställningarna för mattor står/har stått. Under vinterhalvåret måste grillarna tas undan och förvaras på annan plats, t.ex. ert förråd, ej på allmän plats. Styrelsen skickar ut information till alla boende när grillarna måste plockas undan.
Tänk på följande!
Grilla inte med engångs-/låga grillar på våra gräsmattor då det finns stor risk att gräset börjar brinna.
Se alltid till så att det finns skydd under grillen så inte kol/glöd kommer på gräset eller andra saker som kan börja brinna.
Lämna aldrig grillen som är tänd oövervakad.
Ha alltid med vatten så du kan släcka elden ifall något skulle hända.
Det är du som grillar som är ansvarig för brandsäkerheten.
-
Det finns fyra lekplatser inom bostadsrättsföreningen, som ligger skyddade från trafik emellan husen och omges av gräsytor.Varje lekplats är lite olika utformad och har olika lekredskap. Har något av de fasta lekredskapen gått sönder bör man anmäla det till styrelsen.Leksaker som man har med sig ut ansvarar var och en för. Lämnas de kvar får vem som helst leka med dem. Föräldrar måste själva se till att trasiga leksaker inte kan förorsaka skada. Styrelsen ansvarar inte för detta.Samtliga lekplatser är till för alla barn inom området och även andra barn är välkomna att leka där.Styrelsen tar gladeligen emot idéer om eventuella förbättringar av lekmiljön.
-
Bakom A-huset närmast Ulriksdalsparken finns i dagsläget 23 små odlingslotter, som kan hyras för 100 kr per år av boende i föreningen. Odlaren får utforma sin lott efter eget tycke.Trädgårdsredskap finns att låna av föreningen.Här nedan kan du se en karta över odlingslotterna.Är du intresserad av en odlingslott? Lämna en intresseanmälan till styrelsen genom att skicka ett mail.
TV och Bredband
-
I månadsavgiften ingår 1 Gbit bredband från Bahnhof. Det finns ett bredbandsuttag i varje lägenhet för uppkoppling mot Internet.
-
IP-telefoni kan beställas av Bahnhof. Kontakta Bahnhof för information om IP-telefonin samt aktivering av tjänsten.
-
Kabel-tv levereras utav Tele2 (f.d. Com Hem). Det digitala basutbudet ingår i månadsavgiften. Olika digitala TV-abonnemang kan beställas utav Tele2.