Kallelse till extra föreningsstämma Gemensam El och extra föreningsmeddelande december 2020
Nedan kan ni läsa kallelsen till den extra föreningsstämman gällande Gemensam El samt ett extra föreningsmeddelande för december digitalt. Ni kan även ladda ner det som PDF här.
Brf Räven i Solna
Kallelse extra föreningsstämma gällande Gemensam El.
Tisdagen den 26:e januari 2021
OBS: Stämman genomförs endast genom poströstning 18-25 januari
Medlemmarna i HSB:s i Solnas Bostadsrättsförening Räven kallas härmed till extra föreningsstämma gällande gemensam el som kommer hållas genom poströstning tisdagen den 2021-01-26.
Det är ytterst angeläget att föreningsstämmor i det rådande läget kan genomföras på ett sådant sätt att risken för smittspridning av coronaviruset och sjukdomen covid-19 minimeras. Det finns starka skäl att begränsa det fysiska deltagandet vid föreningsstämmor i så stor utsträckning som möjligt under den rådande situationen. För att minska smittspridningen har en tillfällig lag (2020:198) införts som bland annat medger att styrelsen kan besluta att en föreningsstämma ska genomföras med enbart poströstning.
Styrelsen i HSB BRF Räven i Solna har vid sitt styrelsemöte den 2020-11-16, med anledning av ovanstående, beslutat att extra föreningsstämma gällande gemensam el den 2021-01-26 ska genomföras med enbart poströstning för att minska risken för smittspridning av covid-19.
§ 18 RÖSTRÄTT, OMBUD OCH BITRÄDE (Ett utdrag ur föreningens stadgar)
På föreningsstämma har varje medlem en röst. Innehar flera medlemmar bostadsrätt gemensamt har de tillsammans en röst. Innehar en medlem flera bostadsrätter i bostadsrättsföreningen har medlemmen en röst. Medlem som inte betalat förfallen insats eller årsavgift har inte rösträtt. En medlems rätt vid föreningsstämma utövas av medlemmen personligen eller den som är medlemmens ställföreträdare enligt lag eller genom ombud. Ombud ska lämna in skriftlig daterad fullmakt. Fullmakten ska vara i original och gäller högst ett år från utfärdandet. Medlem får företrädas av valfritt ombud. Ombud får bara företräda en medlem. Medlem får medföra ett valfritt biträde.
Solna den 16 december 2020
Styrelsen i Brf Räven
DAGORDNING
- Stämmans öppnande
- Val av ordförande för stämman
- Anmälan av ordförandens val av protokollförare
- Godkännande av röstlängd
- Godkännande av dagordning
- Val av två personer att jämte ordföranden justera protokollet
- Val av två rösträknare
- Fråga om kallelse skett i behörig ordning
- Stämman ska besluta om införande till gemensam El.
Enkel majoritet (över 50 % av röstande krävs för att beslutet ska vara giltigt.
- Stämmans avslutande
Information inför extrastämma avseende övergång till gemensam el
Bakgrund
Hållbarhetsgruppen, den grupp bestående av medlemmarna som skickade in motion 2 till årets stämma, har sedan stämman arbetat med att hjälpa styrelsen att utreda olika hållbara åtgärder som föreningen kan genomföra. När man undersökte att producera egen el med solceller visade sig gemensam el vara mer eller mindre en förutsättning.
Vid närmare analys kom gruppen fram till att gemensam el är en lönsam investering i sig själv, oberoende om vi har solceller eller inte och styrelsen har därför fattat beslutat att gå vidare med frågan genom att kalla till en extrastämma som kommer genomföras genom poströstning.
Vad innebär gemensam el?
I dagsläget har varje lägenhet ett eget elabonnemang och vi betalar därför, förutom själva kostnaden för den el man köper, även en fast avgift för abonnemanget. Föreningen själv har dessutom 9 egna elabonnemang för fastighetsel, lokaler samt motorvärmare.
Med gemensam el kopplas istället alla lägenheter, lokaler (gemensamma och hyreslokaler) och motorvärmaruttag till föreningens elabonnemang. Detta betyder att de enda fasta avgifterna mot elbolagen blir för föreningens fem abonnemang (på grund av lagar måste man ha ett per hus). Det är här själva besparingen görs eftersom över 120 abonnemang kan avvecklas.
För att vi fortfarande ska betala efter egen förbrukning installerar föreningen egna elmätare som mäter förbrukningen till varje lägenhet eller lokal. Kostnaden för den el som har förbrukats debiteras sedan medlemmarna på samma avi som månadsavgiften till föreningen. Investeringen kopplat till att gå över till gemensam el rör framförallt installationen av detta mätsystem men vi ser att den kostnaden är låg sett till den besparing som den kommer medföra.
Vilka är fördelarna?
- Lägre månadskostnader i våra medlemmars privatekonomi då de fasta kostnaderna blir lägre när vi delar på föreningens abonnemang.
- Färre räkningar att betala eftersom elen debiteras på samma avi som avgiften till föreningen
- För de som inte själv vill engagera sig i att hitta ett bra elavtal blir det en fördel att detta hanteras av styrelsen.
- Genom att vi köper en större mängd el kan styrelsen välja elavtal från förnybara källor och ändå få ett lägre pris än vad vi individuellt kan uppnå.
- Vi har möjligheten att installera solceller eftersom gemensam el gör det lönsamt. Styrelsen håller tillsammans med hållbarhetsgruppen på att utreda detta för att se om det visar sig vara fördelaktigt och miljömässigt rimligt.
Vilka är nackdelarna?
- Eftersom vi alla delar på ett fåtal elabonnemang kan inte varje medlem själv välja vilket elavtal som ska gälla. Det vill säga, om någon har en stark åsikt om vilken leverantör man vill köpa sin el från så kommer det inte att gå. Föreningen kommer dock sträva efter att köpa in el från förnybara källor och förhandla priset för att detta inte ska vara en nackdel i realiteten.
- Hårdvaran för mätsystemet kommer att ägas av föreningen och en trasig elmätare belastar därmed föreningens ekonomi på samma sätt som exempelvis en tvättmaskin som går sönder. Trots detta är den totala kostnaden fortfarande betydligt lägre än motsvarande kostnad för separata elabonnemang till varje lägenhet.
Hur mycket kan vi spara på de fasta elavgifterna?
Föreningen kommer sälja all el till självkostnadspris. Vi räknar med att besparingen jämfört med dagens kostnader blir runt 2000kr per lägenhet och år (beroende på vad man har för avtal idag).
För tillfället, december 2020, är den fasta kostnaden som medlemmen betalar till nätägaren (Vattenfall) 1755 kr per år och lägenhet. Den fasta kostnaden till elleverantören varierar beroende på vilket elbolag man valt mellan 290-420 kr per år och lägenhet.
Båda dessa fasta avgifter försvinner, men istället tillkommer nya fasta kostnader för föreningen. Totalt räknar vi med att detta för föreningen rör sig om ca 500kr per lägenhet och år enligt nedanstående punkter.
- Kostnad för att övervaka, automatiskt läsa av förbrukning och skicka data till Simpleko för avierna
- Högre effektavgift till nätägaren eftersom föreningens få avtal ska leverera samma effekt som 120 tidigare avtal
- Momsredovisning för att kunna sälja el till medlemmarna
- Kostnad för underhåll
Utöver detta tillkommer även kostnaden för installation av systemet.
Hur sker debiteringen?
Förbrukningen för varje lägenhet debiteras på avin som skickas ut av Simpleko. På denna avi ser du vilken mängd el som du har förbrukat och priset för denna. Eftersom Simpleko kommer att gå över till månadsvis avi vid årsskiftet kommer du att betala elförbrukningen månadsvis.
Påverkas det rörliga elpriset?
Ja. Idag har varje lägenhet ett eget avtal och därmed olika elpriser. Med gemensam el har alla samma avtal och därmed samma pris. Hur stor skillnad det blir beror både på vilket elpris du har idag och vilket elpris som föreningen kan förhandla sig till. Eftersom föreningen är en stor kund med 120 lägenheter plus ett antal lokaler bör det finnas ett bättre förhandlingsläge gentemot elbolagen än vad en enskild lägenhetsinnehavare har.
Vad händer med mitt nuvarande elabonnemang?
De individuella abonnemangen upphör helt när den gamla elmätaren tas bort och därmed avbryts även eventuella bindningstider utan att det kostar medlemmarna något extra.
Vem beslutar om gemensam el ska genomföras?
Detta beslut fattas på den extrainsatta stämman 2021-01-26. Beslut om gemensam el behöver tas av en stämma med enkel majoritet, det vill säga att mer än 50% av de röstande rösta ja.
Vad behövde de enskilda medlemmarna göra i samband med bytet?
Eftersom elmätarna sitter i gemensamma centraler i varje hus behövs inget tillträde till lägenheterna i samband med bytet.
Hur mycket kostar det att göra bytet?
Vi har uppskattat att investeringskostnaden för inköp av elmätare och insamlingscentral, samt arbetet för att installera dem är ca 500 000 kr.
Hur finansieras investeringen?
Styrelsen har valt att lägga en budget för 2021 i vilken kostnaden för gemensam el ingår.
Hur lång tid tar installationen?
Installationen och bytet sker under 1-2 dagar per hus. Eftersom arbetet även inkluderar arbete i elcentralen är varje byggnad strömlös 1 dag, ca 6 timmar, medan arbetet pågår. Ytterligare testning och konfiguration görs efter detta men påverkar inte elen till lägenheterna.
Varför måste vi byta elmätarna?
De tidigare elmätarna ägs av nätbolaget (det vill säga Vattenfall) och måste lämnas tillbaka när elabonnemangen avslutas.
Hur fungerar de nya elmätarna?
De nya elmätarna monteras på samma plats och fungerar likadant som de gamla. Avläsningen sker på distans och underlaget skickas till Simpleko som lägger in rätt poster på avin.
Jag vill ha ett eget abonnemang. Kan jag ha det för bara min lägenhet?
Nej. Antingen har vi detta för hela föreningen eller inte alls. Vi tar inte heller ett beslut per hus utan vi gör detta tillsammans i hela föreningen.
Vad röstar vi om?
Röstning gäller frågan om Brf Räven i Solna ska införa gemensam el. Detta kommer vara i form av en Ja/Nej fråga.
Vad händer nu?
- 16/1 – Sista dag för att ställa frågor
- 18/1 – Svar på frågor och information om hur man poströstar delas ut
- 18/1 – 25/1 Poströstning genomförs (stängs 23:59 25/1 2021)
- 26/1 – Extrastämman hålls formellt
- Förutsatt att stämman röstar ja kommer kontrakt tecknas under feb/mars med en leverantör
- Under våren kommer bytet till gemensam el att ske. Information om hur detta kommer gå till i detalj kommer att gå ut till alla i god tid innan.
Frågor
Frågor kan ställas fram till och med 16/1 2021
Frågor kan ställas genom:
Alternativ 1: Maila din fråga till el@brfraven.se
Alternativ 2: Skriv din fråga på papper och lägg i styrelsens brevlåda Illerstigen 4
Alla frågor kommer att besvaras löpande på vår hemsida samt skriftligen den 18/1 genom utdelning i brevlådan tillsammans med röstningsformuläret.
Observera att poströstningsformuläret delas ut den 18:e januari och sedan måste ha kommit in till vår brevlåda på Illerstigen 4 KV senast klockan 23:59 måndagen den 25:e januari 2021.
Extra föreningsmeddelande december 2020
Byte av teknisk förvaltare
Arbetet med att upphandla en ny teknisk förvaltare är nu i mål och styrelsen kan därmed stänga en 6 månader lång process lagom till julfirandet. Under denna tid har vi:
- tagit fram en funktionsspecifikation för hur vi vill att förvaltningen ska genomföras
- identifierat sex olika fastighetsförvaltare som möjliga kandidater
- utvärderat dessa i för att reducera dem till tre möjliga alternativ
- vi har sedan gjort en djupare analys av dessa tre där vi:
- träffat dem (via fjärrmöte),
- granskat deras ekonomi och affärsmässiga upplägg
- varit i kontakt med flera av deras referenser
- förhandlat om deras priser och villkor
- Slutligen har vi från dessa tre valt att teckna avtal med Holmfast Fastighetsförvaltnings AB
En stor anledning till att vi till slut valde Holmfast är att vi upplever att vi med dem får en personlig förvaltare som finns nära oss och som vi tror kommer få lite mer gjort på plats hos oss samtidigt som de är en bra match mot den aktiva styrelse som vi är.
Holmfast kommer påbörja sitt uppdrag från och med 2021-01-01. Information om hur samarbetet med dem kommer fungera rent praktiskt gällande felanmälan osv kommer informeras ut den närmaste tiden.
Trivselregler
På förekommen anledning vill vi påminna om föreningens trivselregler samt påminna om att ljud fortplantar sig på annorlunda sätt i våra hus. I vissa lägenheter upplevs lägenheterna relativt lyhörda medan man i andra lägenheter aldrig hör sina grannar.
Försök att visa dina grannar hänsyn när det gäller hårda ljud, hög musik/tv eller renoveringar.
På föreningens hemsida finns följande trivselpunkter.
- Håll ordning i källare och gemensamma utrymmen.
- Att skaka eller piska kläder, mattor eller dylikt genom fönster eller på balkong är inte tillåtet.
- Sopor ska vara väl emballerade i tillslutna plastpåsar.
- Håll uppsikt över föreningens egendom så att klotter och annan skadegörelse kan förhindras.
- Låt inte barn använda trappuppgångar och källare som lekplatser.
- Husdjur kan vara ett känsligt ämne. Katter kissar gärna i barnens sandlådor, eller i trapphus om de släpps in utan att lotsas vidare till husse eller mattes lägenhet. Hundar får inte gå lösa i trappor eller på gården. Inte heller rastas på gångar, gräsmattor och lekplatser.
- Se till att tillfälligt boende och gäster känner till och följer föreningens regler.
- Låt inte irritationsmoment växa sig oöverstigliga. Prata med varandra eller kontakta din närmaste styrelseledamot. Hänsyn, respekt och god vilja brukar lösa de flesta problem.
- Informera dina grannar tex. med ett anslag i porten vid större arbeten i din lägenhet.
- Störande verksamhet, som t.ex. att spika eller borra i väggar, skall undvikas mellan kl 21:00 – 07:00.
Föreningslokalen
Den som i tänker boka lokalen uppmanar vi att följa de råd och restriktioner som gäller under Covid-19 epidemin om att ej vistas fler än 8 personer samtidigt i lokalen.
God jul önskar Styrelsen
Kontakta styrelsen:
Allmänna frågor: info@brfraven.se, frågor angående lås: lassystem@brfraven.se, frågor angående matavfall: matavfall@brfraven.se, frågor angående bastun: bastu@brfraven.se, felanmälan: https://brfraven.se/boendeinformation#felanmalan
Öppen grupp för medlemmar på Facebook: Brf Räven Illerstigen i Solna* *Syftet med gruppen är en gemensam grupp som alla vi medlemmar kan använda för att öka gemenskapen i föreningen, inte primärt en informationskanal för styrelsen.
Föreningsmeddelande december 2020
Nedan kan ni läsa föreningsmeddelandet för december digitalt. Ni kan även ladda ner det som PDF här.
Ekonomi och avgifter för 2021
Under budgetarbetet har styrelsen beslutat att följande förändringar skall ske:
- Totala månadsavgiften höjs med sammanlagt 2 procent och fördelas så att värmeavgiften förblir oförändrad.
Anledningen till avgiftshöjningen är bland annat att resultatet från balkonginspektionen indikerade att en åtgärd behöver genomföras inom de närmsta 5 åren. - Parkeringsplatsernas avgifter höjs med 2 procent.
- Föreningen har amorterat av ett av våra lån utöver amorteringsplanen på 1 440 000 kr.
Detta för att inte ha för mycket medel i kassan vilket är en kombination av låga driftkostnader och att vissa planerade projekt inte genomförts 2020 utan förlagts till 2021.
Byte av teknisk förvaltare
I somras fattade styrelsen beslutet att avsluta samarbetet med SBC efter att vi under lång tid upplevt brister i deras leverans. Därmed påbörjades även arbetet att välja ut en ny leverantör för vår tekniska förvaltning och fastighetsskötsel. Vi är nu i slutfasen av detta arbete och kommer inom kort gå ut med information om vilken entreprenör vi har valt och vilka vi utvärderat (när avtal är tecknat för att inte störa upphandlingen).
Gemensam el och extrastämma
Hållbarhetsgruppen, de medlemmar som skickade in motion 2 till årets stämma, har arbetat på och hjälpt styrelsen att utreda olika hållbara åtgärder som vi som förening kan genomföra.
Styrelsen har sedan beslutat att gå vidare med frågan om gemensam el (IMD) då den också är väldigt intressant ur ett ekonomiskt perspektiv och relativt enkel att införa. Gemensam el innebär att:
- vi medlemmar inte längre behöver ha några individuella elavtal och att vi då bara på nätavgiften kommer spara väldigt mycket pengar kollektivt
- vi kan välja ett elavtal där elen kommer från förnybara källor och ändå spara pengar jämfört med att köpa elen individuellt
Vi räknar att kollektivt spara in investeringskostnaden på runt 1-1,5år genom att vi kommer få en besparing av ca 2000kr per lägenhet och år. Åtgärden öppnar dessutom upp möjligheten att egenproducera solcellsel på våra tak, en åtgärd som vi också tittar på.
I oktober informerade vi att det skulle krävas ett stämmobeslut för att gå vidare i frågan och vi har nu beslutat att hålla en extrastämma via poströstning (på grund av Covid-19). Mer information och kallelse till denna kommer komma ut enligt denna tidplan.
- 17/12 – Heltäckande information om projektet samt information om hur man ställer frågor
- 10/1 – Sista dag för att ställa frågor
- 18/1 – Svar på frågor och information om hur man poströstar delas ut
- 18/1 – 25/1 Poströstning genomförs
- 26/1 – Extrastämman hålls formellt
Pågående arbete i trapphusen
Märkena efter den gamla armaturen i taket har åtgärdats. Nu pågår arbetet med att montera klinkersocklar mot golven. För de som har kvar originaldörren har vi valt att inte låta klinkern gå hela väggen fram mot karmen för att underlätta byte till säkerhetsdörr. Glipan kommer dock åtgärdas så att det blir snyggt. Arbetet beräknas vara klart till årsskiftet.
Hemförsäkring
Notera också att det är viktigt att kontrollera din hemförsäkring för att täcka skador på privat egendom ifall av inbrott, brand, översvämning eller annan händelse. Föreningen har tecknat ett gemensamt bostadsrättstillägg hos Folksam för oss medlemmar som ett komplement till den egna hemförsäkringen (som då inte behöver ett eget sådant tillägg). För att läsa om vad som ingår i detta tillägg, gå till: https://brfraven.se/boendeinformation/ och klicka på ”Tillägg för bostadsrättsförsäkring ingår i avgiften”.
Redovisning av enkät gällande låsta portar
Motion 4 på årets stämma rörde huruvida portarna ska vara låsta dygnet runt eller inte. Stämman fattade beslut enligt:
”Stämman beslutade att avslå motionen enligt styrelsens förslag och ger styrelsen i uppdrag att gå ut med en enkät och fråga alla medlemmar om man vill ha låst dagtid eller inte enligt. Svaret av denna enkät blir sedan rådgivande för styrelsens beslut.”
Denna enkät bifogades förra föreningsmeddelandet i oktober och vi redovisar härmed att resultatet på denna enkät var:
- 13 röster för att ha portarna låsta dygnet runt
- 52 röster för att ha dem låsta enligt nuvarande schema
Styrelsen har därför beslutat att inte ändra portarnas låstider.
Garantiärenden stambytet
Vi upprepar att garantiärenden gällande stambytet skickas till bmggaranti@brfraven.se och att vi i styrelsen själva kommer se till att dessa blir åtgärdade.
Observera: Den vanliga felanmälan går fortfarande via SBC.
Snöröjning
Snön har ännu inte kommit men vi räknar med att den kommer komma för eller senare och för att underlätta årets snöröjningsarbete ber vi er att:
- hålla gångvägarna fria
- ställa ner cyklar som inte används i cykelrummen
- samla de cyklar som används under vintern på ena sidan av respektive port för att möjliggöra röjning på andra sidan
- flytta sedan gärna cyklarna till andra sidan så att den första kan röjas nästa gång.
Hämtning av grovsopor
Den 16-17:e januari kommer en container att finnas tillgänglig för inlämning av brännbart material och metallskrot. Containern kommer att placeras på gården framför entréportarna till Hjortstigen 2A-C. Vi vill uppmana var och en att försöka ”packa” containern så effektivt som möjligt så att utrymmet räcker till oss alla. Nästa container är planerad till 17-18:e april.
Följande får inte kastas i containern:
- Kemikalier inkl miljö- och brandfarliga ämnen och målarfärg
- Elektronik, eldrivna apparater inkl hushållsmaskiner
- Glödlampor & glas
- Bildäck
- Byggavfall efter renovering av lägenheter
El-avfall såsom datorer, TV-apparater, brödrostar och strykjärn ska lämnas i el-soprummet i källarplanet på Illerstigen 8, inte i containern. Wellpapp lämnas som vanligt på återvinningsstationen på Björnstigen.
Miljöfarliga ämnen lämnas vid miljöstationen vid OK/Q8-macken.
Vid lägenhetsrenovering ska lägenhetsinnehavaren själv forsla bort det som ska slängas, detta är inte syftet med containerhelgerna.
Kommunens mobila återvinningsstation finns ibland i Bergshamra. För mer information se:
Trädpolicy
För att kunna vara ännu mer transparanta och tydliga när det gäller hur vi hanterar och vårdar våra trädbestånd håller styrelsen på att ta fram en Trädpolicy. I denna tar vi hänsyn till föreningens förutsättningar, ansvar, medlemmarnas rättigheter och medlemmarnas önskemål vilket ofta kan ge upphov till motsträviga önskemål eller behov:
- Förutsättningar
- I princip har alla träd tillåtits bli jämngamla och en föryngring måste förr eller senare ske
- Styrelsen arbetar utifrån en trädvårdsplan som uppdateras regelbundet där trädens individuella välmående följs upp
- Till sin hjälp tar styrelsen in råd och fakta från lämpliga experter och företag
- Bestämmelserna för fällning av träd i nationalstadsparken måste följas
- Gårdar är olika utformade med olika antal träd
- Hänsyn skall tas till andra aktiviteter och behov som cykelställ, säker grillning, sophantering och bilplatser
- Styrelsen har ansvar för att träden inte skadar fastighet, människor, egendom
- Träd eller grenar som faller och skadar person eller egendom
- Trädrötter som tränger in mot fasaderna
- Trädrötter som förstör asfalten vilket skapar vattensamlingar och ishalka
- Trädrötter som tränger in i avloppsbrunnar vilket hindrar vattenavrinning
- Stora mängder löv som kan sätta igen avrinningen från både tak- och gatubrunnar
- Träd nära husen som kan leda regn och snö mot fasaderna
- Fuktig luft som inte ventileras bort ordentligt om träden står för nära – risk för fukt och mögel särskilt vid gavlarna mot norr
- Träd som hindrar en god utomhusbelysning
- Medlemmars rättigheter
- Alla har rätt till dagsljus i sin lägenhet och möjlighet att nyttja sin balkong
- Synpunkter från medlemmar
- Vi vill ha vackra och gröna gårdar
- Det är bra att bilarna döljs
- Jag vill ha uppsikt över bilen
- Bra att träden skuggar morgonsolen i sovrummen
- För lite solljus på gården
- Vi vill gärna ha lite sol på kvällstid när vi grillar
- Skönt med skugga på gården under sommaren
- Fler fåglar med många träd vilket är trevligt
- Vi har väldigt lite utsikt, trädet är nästan inne i balkongen
- Bra med träd som ger insynsskydd
- Inget dagsljus i lägenheten
- Fågelskit och skräp på bilen är inte trevligt
- Mörka gångar och gårdar innan löven faller
- Mysigt att se årstidsväxlingar utanför fönstret
- Barnen har klättrat i träden i alla tider
- Löven skräpar ner i källargångar och trapphus
- Vi kunde ha lite lägre träd och mer ”runda” träd i stället för de höga avlånga vi har nu
- Vi har själva varit tvungna att beskära trädet från vår balkong
- Vi ser gärna några träd med frukt eller bär
- Och många fler…
Vi kommer presentera denna policy och dess riktlinjer när den är klar, eventuellt under informationsträffen i februari.
Brandskydd inför jul och nyår
Vi i styrelsen arbetar aktivt med förebyggande brandskydd. Vanliga orsaker till brand är arbete vid spisen och vid hantering av levande ljus. I juletid ökar bostadsbränderna med 40% och därför måste vi ta riskerna på största allvar.
Varje lägenhet är en så kallad brandcell och dörren skall stå emot brand från trapphus i 30-60 minuter. Om en brand startar i källare eller trapphus så rökfylls hela trapphuset snabbt. Då ska du stanna i lägenheten, ringa 112 och berätta att det brinner och vänta i lägenheten tills räddningstjänsten hjälper dig ut. Om det börjar brinna i lägenheten så ta dig ut och stäng in branden. Dörren hindrar branden och den giftiga röken att sprida sig. Vid utrymning under brand ska man inte använda hissen utan ta trappan ut. Brandförlopp är i regel otroligt snabba. Våra hus är byggda utan låst dörr till källarplanen i varje trappuppgång. Detta medför att trappuppgången blir som en skorsten där rök och brand snabbt kan sprida sig vid brand i källare och nedre våningar. Våra trappuppgångar är utrymningsvägar och behöver vara fria från saker så att man kan springa ut även i rök och dåligt ljus.
Då flera familjer fortfarande förvarar barnvagnar, skor, tavlor, leksaker med mera i trapphusen, upprepar vi, att detta inte är tillåtet. Styrelsen kommer därför att inspektera trapphusen och uppmana medlemmar att ta in sådant som lämnats där och om så inte sker kommer vi avlägsna och kasta detta.
För att minimera följderna om olyckan skulle vara framme trots all försiktighet:
- Kontrollera återkommande minst en gång per år att brandvarnaren fungerar.
- Se över din lägenhets släckutrustning: förvara brandsläckare och brandfilt så att den är enkelt åtkomlig och att alla vet hur den ska hanteras. Om ni saknar brandsläckare rekommenderar vi inköp, finns på de flesta varuhus och byggmarknader (utmärkt som julklapp).
- Brandöva hemma. Lär barnen att ringa 112, hur brandsläckare och brandfilt fungerar. Lär också barnen att hålla ytterdörren stängd om trapphuset är rökfyllt – det är oftast inte elden som dödar, utan röken.
- Kontrollera att inget brandfarligt förvaras i källarförrådet eller att du har blockerat utrymningsvägar i källargångar genom att ställa saker utanför ditt förråd (inte tillåtet!)
Tänk också på att:
- Lämna inte kastrullen/stekpannan utan vakande ögon. Det finns strömbrytare som ger ström i 30 minuter, som skall förhindra att spisar och andra elektriska apparater skall börja brinna.
- Lämna aldrig brinnande ljus utan uppsikt när du lämnar ett rum. En dekal vid ytterdörren om att släcka ljusen är en god idé.
- Rensa spisfläkten och håll den ren från fett och olja.
- Använd inte ljusstakar av trä eller annat brännbart material. Använd inte många värmeljus tillsammans, stearinet kan antändas om det blir för varmt. Och håll tända ljus på säkert avstånd från gardiner och dekorationer.
- Använd inte torr mossa i adventsljusstaken! Köp mossa med flamskydd, och byt ut den varje år eftersom skyddet försvinner. Eller låt kreativiteten flöda och använd något icke brännbart att dekorera adventsljusstaken med.
- Se till att granen förblir grön och grann – en torr gran kan brinna upp på några sekunder.
- Kontrollera att sladdar och elektronik inte har skador när de tas fram ur förrådet. Använd jordfelsbrytare och CE-märkta produkter. Vid brand i elektriska apparater eller anordningar, dra ut kontakten innan släckning för att undvika stötar.
- Släng inget julklappspapper i sophusen då dessa kommer bli överfulla. Generellt sett sorteras allt presentpapper som pappersförpackning och vi uppmanar alla att i stället kasta dessa vid återvinningsstationen.
- Eventuella nyårsraketer avfyras från gångvägen vid norra gaveln, i riktning mot IP, vid respektive hus för allas säkerhet.
God jul önskar Styrelsen
Kontakta styrelsen:
Allmänna frågor: info@brfraven.se, frågor angående lås: lassystem@brfraven.se, frågor angående matavfall: matavfall@brfraven.se, frågor angående bastun: bastu@brfraven.se, felanmälan: https://brfraven.se/boendeinformation#felanmalan
Öppen grupp för medlemmar på Facebook: Brf Räven Illerstigen i Solna* *Syftet med gruppen är en gemensam grupp som alla vi medlemmar kan använda för att öka gemenskapen i föreningen, inte primärt en informationskanal för styrelsen.
Föreningsmeddelande oktober 2020
Nedan kan ni läsa föreningsmeddelandet för april digitalt. Ni kan även ladda ner det som PDF här.
Garantiärenden efter stambytet
Processen där SBC ska handlägga garantiärenden och skicka dem vidare till Byggmästargruppen har trots upprepande påstötningar inte fungerat och styrelsen har därför beslutat att ta tillbaka ansvaret att skicka dessa ärenden till Byggmästargruppen.
Vi vill därför att alla ni som har ett garantiärende, antingen nytt eller gammal skickar detta till bmggaranti@brfraven.se och att vi i styrelsen själva kommer se till att dessa blir åtgärdade.
Observera: Den vanliga felanmälan går fortfarande via SBC.
Upphandling av ny teknisk förvaltare
Samarbetet med SBC har under senaste året blivit allt sämre och styrelsen anser inte längre att det fungerar att ha dem som teknisk förvaltare. Därför har vi sagt upp deras avtal och håller nu på att handla upp en ny förvaltare. Vi ber att få återkomma med mer info i ärendet.
Containerhelg
Helgen den 3-4:e oktober kommer en container att finnas tillgänglig för inlämning av brännbart material och metallskrot. Containern kommer att placeras på gården framför entréportarna till Hjortstigen 2 A-C. Som vanligt gäller att målarfärg, däck och kemikalier inte får lämnas i containern.
- El-avfall såsom datorer, TV-apparater, brödrostar, strykjärn etc. ska lämnas i el-soprummet i källarplanet på Illerstigen 8, inte i containern.
Access till el-soprummet finns på den vanliga ”nyckelbrickan”.
- Wellpapp lämnas vid sopstationen på Björnstigen.
- Miljöfarligt avfall (målarfärg, lösningsmedel, lampor, mm.) lämnas i miljöstationen vid OKQ8.
Container är även preliminärt planerad till den 16-17 januari 2021 och 17-18 april 2021.
Dags att ta in grillarna
Nu går vi mot höst och vinter och vill påminna att det är dags att ta in alla grillar från våra gårdar och förvara i eget förråd. Grillar som inte tagits bort senast den 18:e oktober kommer att tas om hand av styrelsen för att sedan forslas bort.
Trapphusen
Trapphusen har tvättats och nya lampor har monterats under året. Kvar nu är att montera nya klinkersocklar mot golvet samt att göra fint i taken efter lampbytet. Vi räknar med att detta arbete kommer vara klart till årsskiftet.
Städning i trapphus och gemensamhetsutrymmen
Vår nya städfirma Smart Trappstädning är nu igång och vi hoppas att städningen därmed kommer vara bättre framöver.
Gemensam el och solceller
Den grupp av medlemmar som skickade in motion 2 till årets stämma, hållbarhetsgruppen, har arbetat på under sommaren och bland annat tagit fram en energimodell för våra hus. De har sedan haft ett möte med styrelsen där ett antal åtgärder diskuterades.
De två förslagen gällande gemensam el och eventuellt även solceller visade sig vara så pass intressanta ur ett ekonomiskt perspektiv, samt att de är relativt enkelt att införa, att vi redan har gått vidare med att utreda dessa ytterligare. Gemensam el innebär att vi medlemmar inte längre behöver ha några individuella elavtal och att vi då bara på nätavgiften kommer spara väldigt mycket pengar kollektivt samtidigt som vi kan välja ett elavtal där elen kommer från förnybara källor och ändå spara pengar jämfört med att köpa elen individuellt.
Att ha gemensam el ger oss möjligheten att montera solceller på våra tak och därigenom skulle vi dessutom kunna sänka mängden el som vi köper in eftersom vi då använder den el som vi själva producerar. Överskottet av vår produktion säljs ut på elnätet så att vi även då bidrar till en grönare elproduktion. Observera att detta projekt skulle ändra hur vi köper el på ett väsentligt sätt och att det därför krävs ett stämmobeslut innan ett eventuellt projekt startas. Vi ber om att återkomma i frågan.
Balkonger
I höstas besiktade vi våra balkonger och resultatet av denna undersökning visade att vi inom några år kommer behöva renovera eller byta ut dem. Styrelsen har gått vidare med en förstudie för att få fram beslutsunderlag gällande vilka alternativ vi har och vilken kostnad de olika alternativen skulle innebära för oss.
Under sommaren har även tankar gällande fönsterbyte kommit upp:
- Under stämman togs frågan om våra fönster återigen upp som en övrig fråga där många medlemmar vill att vi byter ut de fönster som finns då skicket är väldigt dåligt.
- Hållbarhetsgruppen har kunnat visa med sin energimodell att det finns möjlighet att spara en förhållandevis stor uppvärmningskostnad genom framförallt fönstren.
- Vår byggkonsult säger att vi skulle få synergi mellan balkongarbetet och fönsterbyte genom att vi skulle spara pengar för etablering, asbesthantering, ställningar med mera om vi gör balkonger och fönstren på balkongsidan samtidigt.
Därför har vi valt att även undersöka ett mer omfattande projekt där vi räknar på att byta även fönstren på balkongsidan och undersöker detta med byggentreprenörer. I detta arbete ingår även att besikta fasaden så att vi har aktuell information om dess skick.
En provisorisk tidsplan är att informera vidare om detta på informationsmötet i februari. Observera även att detta är ett så stort projekt så att beslutet behöver fattas på en stämma.
Gårdsprojektet
Arbetet med att förbättra och rusta upp våra gårdar fortskrider. Tillsammans med landskapsarkitekter tittar vi på hur gårdarna ska se ut och var vi ska placera olika funktioner så som cykelställ, grillplatser med mera. Vår tanke är att kunna rita ut detta i en plan och kunna presentera den längre fram på ett informationsmöte. Vi har dock redan nu under sommaren placerat ut nya cykelställ på varje gård av en modernare och kraftigare typ så att alla ska kunna testa dessa samt känna sig trygga med att låsa fast sina cyklar.
Vi har under året haft långtgående planer att asfaltera om gångvägarna på gården då det blir stora sjöar när det regnar. När vi hade hit asfaltsentreprenörer för att be om offert så påpekade de att det finns många träd vars rötter kommer spräcka sönder asfalten.
Vi kan faktiskt se exempel på att det redan skett på gången framför A-huset. Denna gångväg asfalterades om för några år sedan och samtidigt sattes nya kantstenar i granit mot rabatterna. Vi kan nu se att trädens rötter lyft upp asfalten som har spruckit och samtidigt börjat lyfta upp kantstenen på sin väg mot husets fasad.
Vi anser därför att vi behöver göra en genomgång av träden innan vi kan asfaltera gångarna på övriga gårdar. Vi gör detta arbete i samarbete med arborister och vår landskapsarkitekt men eftersom vi har många stora och jämngamla träd på våra gårdar vill vi vara tydliga med att detta kan innebära att träd kan behövas tas bort och nya planteras.
Eftersom arbetet med att se över trädet tar tid samtidigt som vi är på väg in i den regnigare perioden av året så kommer vi utföra tillfällig dränering med små borrade hål i asfalten där de värsta vattenansamlingarna sker.
Bredbandsleverantör
Vi har stött på hinder i arbetet med att byta ut Telenor som internetleverantör för gruppavtalet på grund av avtalstekniska skäl. Just nu håller vi på och förhandlar med Telenor för att de ska släppa oss som kund tidigare än vad det nuvarande avtalet säger eftersom vi har haft så många problem med leveransen av deras tjänst under långt tid.
Styrelsen vill uppmana er som upplever problem att felrapportera detta till Telenor för att vi ska kunna påvisa att vi fortsatt har problem med deras tjänst. Syftet med detta är att stötta oss i vår förhandling de närmaste veckorna.
Viktigt är att påpeka vid kontakt med Telenor om det är låg hastighet eller att tjänsten inte alls fungerar eller att ni upplever ”mikroavbrott” i tjänsten, eftersom de annars alltid verkar tro att det alltid handlar om ”låg hastighet”. Vår bild är att det är bristande driftstabilitet och mikroavbrott som är våra primära problem.
För att vi själva ska veta hur stora problem vi upplever just nu skulle vi även vilja att ni hör av er till bredband@brfraven.se där du beskriver vad för problem du upplever, hur ofta du upplever det osv. Vi återkommer i denna fråga när vi vet hur dessa förhandlingar går.
Pingisrummet
Styrelsen har länge haft ambitionen att flytta pingisrummet från dess nuvarande lokal i hus C till den lokal som tidigare var utställningslokal för stambytet. Syftet med detta är att hus C ska få lika stor yta för cykelparkering som övriga hus. Efter att ha pratat med flera medlemmar som aktivt spelar i pingisrummet har vi förstått att den lokal vi tänkt oss inte kommer fungera. Därför har vi beslutat att ta tillbaka beslutet och gå tillbaka till frågan om hur frågan med cykelförvaring kan lösas i hus C.
Nyhetsbrev
Vi använder allt mer vårt nyhetsbrev för att snabbt kunna komma ut med information till våra medlemmar. I dagsläget har vi ca 123st anmälda adresser, men då vi inte vet hur många lägenheter som är representerade kommer vi även i fortsättningen dela ut dessa fysiska föreningsmeddelanden för den information som måste nå alla medlemmar.
Vi uppmanar dock er som inte är anmälda till att anmäla er genom att gå till längst ner på https://www.brfraven.se/.
Enkät för låsta dörrar
Motion 4 på årets stämma rörde huruvida portarna ska vara låsta dygnet runt eller inte. Stämman fattade beslut enligt:
”Stämman beslutade att avslå motionen enligt styrelsens förslag och ger styrelsen i uppdrag att gå ut med en enkät och fråga alla medlemmar om man vill ha låst dagtid eller inte enligt. Svaret av denna enkät blir sedan rådgivande för styrelsens beslut.”
Bifogat till detta föreningsmeddelande finns en enkät och vi önskar att du fyller i denna (en per lägenhet) och lämnar i styrelsens brevlåda på Illerstigen 4 (källarvåningen, ingång på norra gaveln vid elrummet)
Vänliga Hälsningar Styrelsen
Kontakta styrelsen:
Allmänna frågor: info@brfraven.se, frågor angående lås: lassystem@brfraven.se, frågor angående matavfall: matavfall@brfraven.se, frågor angående bastun: bastu@brfraven.se, felanmälan: https://brfraven.se/boendeinformation#felanmalan
Öppen grupp för medlemmar på Facebook: Brf Räven Illerstigen i Solna*
*Syftet med gruppen är en gemensam grupp som alla vi medlemmar kan använda för att öka gemenskapen i föreningen, inte primärt en informationskanal för styrelsen.
Enkät för låsta dörrar
Under flera stämmor har frågan om huruvida våra portar borde vara låsta dygnet runt eller inte varit uppe. Varje gång frågan motioneras finns det önskemål och tankar både från dem som vill ha det öppet under dagen och de som vill ha det låst dygnet runt. Varje gång det har röstats i frågan har majoriteten röstat för att det ska förbli som det är idag.
Inför årets stämma föreslog styrelsen att vi ska gå ut med en enkät till alla medlemmar för att få en känsla av medlemmarnas åsikt i frågan och stämman valde att gå på denna linje genom att besluta:
”Stämman beslutade att avslå motionen enligt styrelsens förslag och ger styrelsen i uppdrag att gå ut med en enkät och fråga alla medlemmar om man vill ha låst dagtid eller inte enligt. Svaret av denna enkät blir sedan rådgivande för styrelsens beslut.”
Vi önskar därför att du fyller i denna enkät (en per lägenhet), river loss den från föreningsmeddelandet och returnerar den i styrelsens brevlåda på Illerstigen 4 (källarplan).
Observera: Styrelsen vet vid skrivande stund inte om det är möjligt att ha en ”portkod” i Aptussystemet och håller på att undersöka detta men vill inte fördröja nyhetsbrevet ytterligare för att hinna få svar på detta. I Aptus säljmaterial är det dock tydligt att de tycker att man ska undvika portkoder eftersom en portkod lätt sprids.
Fördelar & Nackdelar som styrelsen ser med att ha låst dygnet runt
+ Att ha låst dygnet runt bör innebära att vi har färre ”okända” personer i husen.
+ Det kan leda till färre inbrott (notera dock att de flesta inbrott vi haft har varit via balkongerna)
- Barn behöver antingen ha en tagg, använda porttelefonen eller en portkod för att komma in i porten (om detta är möjligt).
- Att ha låst dygnet runt innebär att vi måste lösa hur post, bud och hemtjänst ska kunna ta sig in i portarna. Olika former av bud är något som blivit allt vanligare iom Corona (matleveranser, webhandel m.m).
Besök till en viss lägenhet kan hanteras via porttelefonen men med de olika postbolagen som ska förbi alla/många lägenheter så kommer vi antingen få en ökad administration med brickor som ska delas ut eller att man har en portkod (om det är möjligt) som snart blir ”allmänt känd” bland olika företag och deras chaufförer.
Mitt namn: _________________________ Lägenhetsnummer: __________________
Jag vill att vi fortsätter ha det som nu (öppet mellan 06:00 och 20:00)
Jag vill att vi har låst dygnet runt
Övriga kommentarer:
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Kallelse till ordinarie föreningsstämma
Medlemmarna i HSB:s i Solnas Bostadsrättsförening Räven kallas härmed till ordinarie föreningsstämma onsdagen den 17:e juni 2019 kl. 19:00 i Bergshamraskolans aula.
På grund av situationen med Covid 19 har styrelsen undersökt olika sätt att hålla stämman och sedan beslutat att hålla den som vanligt i samma lokal som tidigare. Vi tycker i vanliga fall att det är roligt att så många medlemmar som möjligt kommer på årsstämman. Med tanke på den rådande situationen ser vi dock gärna att så många som möjligt funderar på att utnyttja möjligheten att skicka ett ombud istället för att själva medverka (se nedan). Vi ser av samma anledning helst att endast en person per hushåll medverkar.
Styrelsens mål är att försöka hålla stämman så kort och effektiv som möjligt och inte heller bjuda på någon mat efteråt för att minska smittspridningen.
§ 18 RÖSTRÄTT, OMBUD OCH BITRÄDE (Ett utdrag ur föreningens stadgar)
På föreningsstämma har varje medlem en röst. Innehar flera medlemmar bostadsrätt gemensamt har de tillsammans en röst. Innehar en medlem flera bostadsrätter i bostadsrättsföreningen har medlemmen en röst. Medlem som inte betalat förfallen insats eller årsavgift har inte rösträtt. En medlems rätt vid föreningsstämma utövas av medlemmen personligen eller den som är medlemmens ställföreträdare enligt lag eller genom ombud. Ombud ska lämna in skriftlig daterad fullmakt. Fullmakten ska vara i original och gäller högst ett år från utfärdandet. Medlem får företrädas av valfritt ombud. Ombud får bara företräda en medlem. Medlem får medföra ett valfritt biträde.
Tillägg på grund av Covid 19:
Genom lag (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor har tillfälliga regler införts som berör vår årsstämma.
Dessa tillfälliga innebär att styrelsen i en bostadsrättsförening bland annat kan tillåta att ett ombud får företräda fler än en medlem. Reglerna följer av 6 § i lagen och gäller 15 april 2020 till och med 31 december 2020. Brf Rävens styrelse har fattat beslutet att tillåta ett ombud att företräda fler än en medlem. För var och en av dessa medlemmar ska ombudet ha en skriftlig fullmakt som är undertecknad och daterad. Fullmakten, finns att hämta nedan.
Här hämtar du årsredovisningen.
Med vänlig hälsning,
Styrelsen i Brf Räven
Presentationen från vårens informationsmöte
Torsdagen den 6 februari 2020 klockan 19.00 gick vårt informationsmöte av stapeln i samlingslokalen i C-husets källare (Illerstigen 22).
Vi tog upp sådant som är aktuellt och saker som händer i föreningen.
Klicka på nedan länk för att se presentationen som visades.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE PRESENTATIONEN
Mvh
Brf Räven
Städdag och Containerhelg 25-26/4
Styrelsen har på grund av situationen med Corona valt att inte genomföra städdagen (25/4) på det sätt som vi brukar eftersom det är svårt att genomföra grillningen och den sociala gemenskapen med de rekommendationer som råder.
För den som känner sig frisk och vill bidra till våra gemensamma gårdar får gärna göra det genom att:
- tvätta lekställningarna
- plocka upp allmänt skräp och trädgårdsavfall på gårdarna.
- ställa ut trädgårdsmöblerna (inte ställa dem för tätt)
- olja in de trädgårdsmöbler som behöver det
Styrelsen kommer hålla öppet trädgårdsförrådet vid port 30 från kl 10-12 på lördag 25/4.
Containern för grovsopor (brännbart & metall) kommer finnas på plats som vanligt på gården framför entréportarna till Hjortstigen 2 A-C. Som vanligt gäller att målarfärg, däck och kemikalier inte får lämnas i containern.
- El-avfall såsom datorer, TV-apparater, brödrostar, strykjärn etc. ska lämnas i el-soprummet i källarplanet på Illerstigen 8, inte i containern. Access till el-soprummet ska ligga på er vanliga ”nyckelbricka”.
- Wellpapp lämnas vid sopstationen på Björnstigen.
- Miljöfarligt avfall (målarfärg, lösningsmedel, lampor, mm.) lämnas i miljöstationen vid OKQ8.
Med vänlig hälsning,
Styrelsen Brf Räven
Ny trapphusbelysning
Torsdagen den 2 april påbörjas arbetet med att byta ut all belysning i trapphusen till nya lampor med sensor och nödljus. Planen är att arbetet ska pågå torsdagen den 2, fredagen den 3 samt lördagen den 4 april då arbetet ska vara färdigt.
Två elektriker från Miljöbelysning Sweden AB kommer utföra jobbet och ta ett trapphus i taget. Detta innebär att det kommer vara mörkt i trapphuset under tiden de jobbar i det.
Hör av er till styrelsen om ni har några frågor.
Mvh
Styrelsen
Sista dagen att lämna in motioner 31/3
På grund av Coronasmittan har HSB nu, tillsammans med Riksbyggen, en dialog med regeringen för att få till ett beslut om att senarelägga datumet för stämma och inlämnande av årsredovisning med syfte att undvika stora folksamlingar.
Styrelsen bevakar informationsläget och inväntar detta beslut innan vi slutgiltigt bestämmer datum för vår stämma.
Trots detta, säger våra stadgar, att sista dagen att lämna in motioner är den 31/3.
Mvh
Styrelsen
RB Fastighetsägare blir Simpleko.
Den 1 mars i år bytte RB Fastighetsägare AB namn till Simpleko AB. På hyres-/avgiftsavier kommer hädanefter det nya företagsnamnet Simpleko AB stå. Simpleko kommer även uppdateras hos din bank som mottagare när du betalar din hyres-/avgiftsavi.
Mvh
Styrelsen
Värmen i bastun
Vi har fått anmälningar om att bastun inte blir varm så snabbt som utlovat. En elektriker har varit här och konstaterat att vredet för spjäll eller fläkt inte fungerar. Nu är reparationsdelar beställda men det kommer att ta lite tid innan det är reparerat. Bastun går att använda men blir alltså inte så varm som man skulle önska och det tar tid att få upp värmen. Vi återkommer när felet är åtgärdat.
Med vänlig hälsning,
Styrelsen
Informationsmöte torsdag 6 april
Torsdagen den 6 februari klockan 19.00 går vårt informationsmöte av stapeln i samlingslokalen i C-husets källare (Illerstigen 22).
Vi tar upp sådant som är aktuellt och saker som händer i föreningen.
Kom och bli informerad.
Välkommen!
Mvh
Brf Räven
Föreningsmeddelande april 2019
Nedan kan ni läsa föreningsmeddelandet för april digitalt. Ni kan även ladda ner det som PDF här.
Årsstämma
Rävens årsstämma hålls som vanligt den sista tisdagen i maj, i år den 28:e maj. Styrelsen håller just nu på att gå igenom de motioner som inkommit (motionstiden gick ut den 31/3 vilket informerades om via anslag i portarna).
Valberedningen
Valberedningens arbete inför stämman pågår för fullt. Är du intresserad av att ingå i styrelsen eller har någon granne du vill föreslå kan du vända dig till sammankallande i valberedningen Andreas Wieser eller genom att skicka ett mail till valberedningen@brfraven.se.
Trädgårdsdag
Lördagen den 13:e april kl 10:00 samlas vi utanför port 30 för en gemensam arbetsdag i föreningen. Ett ypperligt tillfälle att träffa nya och gamla grannar!
- Vi rengör golven i sophusen
- Vi städar upp gårdarna och tar fram trädgårdsmöblerna, oljar vid behov
- Vi städar bort skräp från el/propprummet i varje hus
- Vi slänger gamla grillar
- Vi går igenom cykelrummen och barnvagnsrummen och tar bort gamla omärkta cyklar och annat skräp. Cykelrummen är till vissa delar överfulla och det skulle uppskattas om gamla oanvända cyklar rensas ut. Se till att märka upp alla cyklar med namn och portnummer innan den 13:e april.
- Efter hårt arbete mellan 10:00 och 11:30 samlas vi och grillar korv tillsammans vid port 30. Föreningen bjuder på korv med bröd, ketchup och senap samt kall dryck. Ibland drar några av barnfamiljerna ihop en ”spontanloppis” i solskenet.
Hämtning av grovsopor
Samma helg den 13-14:e april kommer en container att finnas tillgänglig för inlämning av brännbart material och metallskrot. Containern kommer att placeras på gården framför entréportarna till Hjortstigen 2 A-C. Som vanligt gäller att målarfärg, däck och kemikalier inte får lämnas i containern.
- El-avfall såsom datorer, TV-apparater, brödrostar, strykjärn etc. ska lämnas i el-soprummet i källarplanet på Illerstigen 8, inte i containern.
Access till el-soprummet ska ligga på er vanliga ”nyckelbricka”.
- Wellpapp lämnas vid sopstationen på Björnstigen.
- Miljöfarligt avfall (målarfärg, lösningsmedel, lampor, mm.) lämnas i miljöstationen vid OKQ8.
Hobbyrum
Efter att ha informerat och inhämtat medlemmarnas åsikt på olika sätt, via informationsmötet, via en enkät i mail och facebookgruppen och ett antal personliga möten har styrelsen beslutat att gå vidare med projektet att inreda ett hobby/återbruksrum i det gamla värmepanne-rummet. En arbetsgrupp håller på att formas och om du vill vara med i denna så är du välkommen att höra av dig.
Brandskydd och säker utrymning.
Lagstiftningen är tydlig med att föremål inte får förvaras i trapphus och därmed sammanhängande ytor. Detta har påpekats i flera föreningsmeddelanden, men trots detta kvarstår problemen.
Från och med nu kommer fastighetsskötaren att lappa föremål i trapphus och källargångar, och om de inte avlägsnas, ta hand om dem.
Föremålen kan sedan kvitteras ut genom styrelsens försorg, eller kastas efter en tid om ingen gör anspråk på dem.
Vi beklagar olägenheter med detta, men vi måste prioritera brandskydd och fria utrymningsvägar.
Cykelrummen
Våra cykelrum är planerade för de cyklar vi boende använder regelbundet.
Varje cykelrum ska rymma cyklar från 24 lägenheter, säg i genomsnitt 2 cyklar per lägenhet, alltså som minst 48 cyklar. Somliga familjer behöver självklart fler cykelplatser. Det blir alltså väldigt trångt.
Har man då ett antal gamla cyklar, som man inte använder, men av nostalgiska skäl vill ha kvar, måste dessa förvaras i det egna förrådet eller så får man hyra ett extra förråd.
Av brand – och utrymningsskäl får heller INGA cyklar, låsta eller olåsta, ställas i källarkorridorerna, entréerna eller trapphusen! Av samma skäl får man inte heller låsa fast cyklar i räckena vid yttertrapporna.
Facebookgrupp
Styrelsen tog vidare förslaget som kom upp på informationsmötet och skapade facebookgruppen Brf Räven Illerstigen i Solna. Syftet med gruppen är:
”Här kan vi som bor i Brf Räven på Illerstigen i Solna prata om vad som händer i husen och gårdarna och lära känna varandra”
Vi har full förståelse för att inte alla använder Facebook och gruppen är inte att betrakta som en informationskanal för styrelsen utan mer som en gemensam grupp som alla vi medlemmar kan använda för att öka gemenskapen i föreningen.
Med detta sagt kommer styrelsen använda kanalen som komplement till e-postlistan, webbsidan och föreningsmeddelande om vi behöver komma ut med information brett och snabbt.
Soliga vårhälsningar
Styrelsen
Äntligen trädgårdsdag!
Lördagen den 13 april kl 10:00 samlas vi på C-gården (framför port 30) för en gemensam arbetsdag i föreningen. Ett ypperligt tillfälle att träffa nya och gamla grannar!
- Vi städar upp gårdarna och tar fram trädgårdsmöblerna.
- Vi går igenom cykelrummen och tar bort gamla cyklar som inte används längre. Cykelrummen är till vissa delar överfulla och det skulle uppskattas om gamla oanvända cyklar rensas ut. Orkar du inte själv, ta gärna hjälp av en granne.
- Vi går igenom barnvagnsrummen som är till vissa delar överfulla. Hjälp till att ta bort sånt som inte används mer eller inte ska vara där.
- Passa på att sopa din parkeringsplats. Som bekant ansvarar var och en för skötseln av sin parkeringsplats.
- Efter hårt arbete mellan 10:00 och 11:30 samlas vi och grillar korv tillsammans på C-gården. Föreningen bjuder på korv med bröd, ketchup och senap samt kall dryck. Ibland drar några av barnfamiljerna ihop en ”spontanloppis” i solskenet.
Vad säger du om ett hobby- och återbruksrum?
Vi i styrelsen vill höra vad DU har att säga!
Som vi i styrelsen informerade om på informationsmötet den 7 februari har stambytet gjort att det gamla värmepumprummet i E-huset blivit tillgängligt.
En av idéerna som har kommit upp för rummet är att göra det till ett hobby- och återbruksrum, vilket styrelsen nu utreder förutsättningarna för.
I ett hobby- och återbruksrum skulle man kunna fixa saker som kan vara svåra att göra i lägenheten.
Några exempel:
Pyssla och laga saker
Snickra, slipa, såga och måla
Fixa/mecka med cykeln
Alltså ett rum med många användningsområden så man slipper smutsa/stöka ner hemmet och störa grannarna.
Vi skulle vilja höra lite mer om vad du som boende i föreningen har att säga kring detta. För oss är det viktigt att lyssna på dig.
Klicka dig in till undersökningen via länken nedan redan idag och besvarade några snabba frågor. Detta hjälper oss i det fortsatta arbetet framåt med lokalen.
Sista svarsdag är fredagen den 15 mars.
Tack för hjälpen!
/Styrelsen i Brf Räven
Nu är Lokal 9002 ledig för uthyrning.
Nu är luftiga och fräscha lokal 9002 i A-huset ledig och redo att hyras ut för kontor.
Gå in och läs mer om lokalen via länken nedan.
Är du intresserad av att hyra lokalen? Hör av dig till oss på hyrlokal@brfraven.se.
Föreningsmeddelande December 2018
Nedan kan ni läsa föreningsmeddelandet för december digitalt. Ni kan även ladda ner det som PDF här.
Ekonomi och avgifter för 2019
För att budgeten för 2019 ska ha samma buffert som vi tidigare har haft, har Styrelsen beslutat att höja månadskostnaden med 2 procent från den 1 januari 2019. Höjningen görs genom att avgiften höjs med 2,5procent medan bränsletillägget lämnas oförändrat.
Syftet med att i år höja månadskostnaden är att avsättningen till föreningens fond för yttre underhåll skall kunna hållas oförändrad nu efter stambytet.
Informationsträff
Torsdag den 7:e februari kl 19:00 är det dags för styrelsens årliga informationsmöte i föreningslokalen Illerstigen 22. Vi sammanfattar stambytet och annat som är på gång. Vi bjuder även in till en diskussion om hur föreningens lokaler kan användas exempelvis genom att skapa ett permanenthobbyrum. Det finns även tid för frågor om bland annat ekonomin, underhåll framöver och annat som du som medlem har frågor runt.
Balkonger
Nu när stambytet närmar sig slutet kommer vi ta tag i en tidigare underhållsaktivitet gällande att undersöka statusen på våra balkonger. Det första steget kommer bli enbesiktning i vår där vi kommer behöva undersöka omkring 30 av våra balkonger.
Har du enbalkong som du vet har skador eller gärna vill hjälpa oss i styrelsen att utföra bra underhåll på våra byggnader så hör gärna av dig till oss.
Inga sopor i avloppet
På förekommen anledning vill vi påminna om att det inte är tillåtet att slänga sopor i avloppen då dessa endast är dimensionerade för vanligt toalettpapper och sådant som har passerat kroppen. Allt annat t.ex fett från matlagning, bomullspinnar, våtservetter, blöjor och kattsand bildar proppar i avloppet som orsakar översvämning. Torka ur stekpannor med hushållspapper och släng detta i matavfallet och släng allt övrigt som inte ska kastas i avloppet eller återvinnas i hushållssoporna.
Snöröjning
För att underlätta årets snöröjningsarbete på vår egen mark ber vi er att:
- hålla gångvägarna fria
- ställa ner cyklar som inte används i cykelrummen
- samla de cyklar som används undervintern på ena sidan av respektive port för att möjliggöra röjning på andra sidan
- flytta sedan gärna cyklarna till andra sidan så att den första kan röjas nästa gång.
Av hänsyn till alla äldre och risken för fallolyckor har vi prioriterat att röja snö och sanda tidigt på morgnarna när entreprenören gör sitt schema.
Brandskydd inför jul och nyår
Vi i styrelsen arbetar aktivt med förebyggande brandskydd. De vanligaste orsakerna till brand är antändning av material vid fasader, i trapphus, i lägenheten vid spisen och vid hantering av levande ljus.
Tänk därför på att:
- Lämna inte kastrullen/stekpannan utan vakande ögon.
- Glöm aldrig att släcka levande ljus när du lämnar ett rum.
- För att förebygga brand och möjliggöra utrymning uppmanar vi alla att se till att trappor och trapphus hålls rena från barnvagnar, mattor, brännbara kransar m.m.
- Släng inget julklappspapper i sophusen då dessa kommer bli överfulla. Generellt sett sorteras allt presentpapper som pappersförpackning och vi uppmanar alla att i stället kasta dessa vid återvinningsstationen.
- Eventuella nyårsraketer avfyras från gångvägen vid norra gaveln, i riktning mot IP, vid respektive hus för allas säkerhet.
För att minimera följderna om olyckan skulle vara framme trots all försiktighet:
- Kontrollera återkommande att brandvarnaren fungerar.
- Se över din lägenhets släckutrustning: brandsläckare och brandfilt så att den är enkelt åtkomlig och att alla vet hur den ska hanteras.
- Om ni saknar brandsläckare rekommenderar vi inköp, finns på de flesta varuhus och byggmarknader (utmärkt som julklapp).
Under december kommer en illustrerad instruktion för att undvika brand att sättas upp i alla trapphus vid informationstavlan. Ta del av denna och följ instruktionerna.
Saknar du din grill?
Saknar du din grill som du lämnade på gården i somras? Det beror troligen på att alla grillar som inte tagits in den 7:e oktober togs om hand av styrelsen. Om du vill ha tillbaka den hör av dig till oss annars kommer den att kastas under våren.
Containerhelg
Helgen den 19-20:e januari kommer en container att finnas tillgänglig för inlämning av brännbart material och metallskrot. Containern kommer att placeras på gården framför entréportarna till Hjortstigen 2 A-C. Som vanligt gäller att målarfärg, däck och kemikalier inte får lämnas i containern.
- El-avfall såsom datorer,TV-apparater, brödrostar, strykjärn etc. ska lämnas i el-soprummet i källarplanet på Illerstigen 8, inte i containern. Access till el-soprummet finns på den vanliga”nyckelbrickan”.
- Wellpapp lämnas vid sopstationen på Björnstigen.
- Miljöfarligt avfall(målarfärg, lösningsmedel, lampor, mm.) lämnas i miljöstationen vid OKQ8.
Container är även planerad till den 13-14 april 2019
God Jul & Gott nytt år
Styrelsen
Föreningsmeddelande September 2018
Idag har vi delat ut det senaste föreningsmeddelandet i allas brevlådor. Nedan kan ni läsa det digitalt. Ni kan även ladda ner det som PDF här.
Stambyte
Stambytet har dragit igång igen efter semestrarna och tidplanen följs för arbetet i lägenheterna. Notera att angivna tider för respektive lägenhet gäller standardrenovering. Väljer man t ex Stockholmsdusch som tillägg tar det en vecka extra.
När lägenheten är klar ska den besiktigas. Det görs av flera lägenheter samtidigt och av flera olika besiktningsmän varför det kan ta några dagar extra innan den sammanställda rapporten om eventuella anmärkningar når byggarna för åtgärd. Dessa utförs sedan normalt inom ett par veckor. Efter avslutade åtgärder byts låsen ut mot boendes egna igen.
Tiden från färdigställande till åtgärdade anmärkningar ingår inte i den ursprungliga tidplanen, den gäller det stora arbetet i lägenheten under själva stambytet.
I tillägg till stambytet har vi lagt till några extra åtgärder främst i källarna:
- Det visade sig att våra kallvattenstammar, som hänger i källartaken, var av stålrör och hade nått sin tekniska livslängd. Som ett tilläggsarbete byts dessa ut mot nya stammar av koppar. Lyckligtvis var motsvarande stammar i kulvertarna mellan husen av koppar, och behöver inte bytas.
- Vidare har vi rensat och filmat avloppen i källargolven. Vi har nu beslutat att rören i alla husen ska relinas, en lämplig åtgärd för gjutjärnsrör som nått slutet för sin slutlängd. I samband med detta byts också de slitna brunnarna ut i tvättstugorna.
Dessa arbeten innebär naturligtvis att verksamhet kommer att pågå ytterligare en tid i källarna innan dessa kan slutstädas och skadade ytor återställas.
Vatten och avlopp kommer att fungera som vanligt under tiden, med endast korta avbrott för in- och urkoppling av provisoriska ledningar, liksom med avbrott i tvättstugorna medan brunnsbyte görs. Tvättid kan då bokas i de andra husen. Information om avbrott lämnas i förväg.
Bastun och föreningslokalen berörs i liten utsträckning, meddelande kommer att gå ut när de är avstängda för arbeten.
För föreningslokalen gäller som i våras att den är öppen för alla dagtid vardagar, och således bara kan bokas kvällar och helger. Detta för att ha en tillflyktsplats när störningarna i lägenheten är störst.
Frågor gällande stambytet skickas till vår representant Stefan Simic hos HSB konsult som för vår talan mot byggmästargruppen: Svart katt & anonyma lappar till styrelsen
Styrelsen har fått anonyma lappar i sin brevlåda angående en svart katt som upplevs besvärande och rör sig på andra medlemmars balkonger.
Vi vill påpeka att vi i fortsättningen inte önskar några anonyma lappar utan att ni märker dem med namn och kontaktuppgifter för att vi ska kunna hantera ärendet.
Generellt uppmanar vi er alla att prata med era grannar och lösa vardagens små bekymmer genom samtal med varandra.
Dags att ta in grillarna
Nu går vi mot höst och vinter och vill påminna att det är dags att ta in alla grillar från våra gårdar och förvara i eget förråd. Grillar som inte tagits bort senast den 7:e oktober kommer att tas om hand av styrelsen för att sedan forslas bort.
Gårdarna
Den observante har upptäckt att nygamla stenläggningar (gångar och dräneringskanaler) har dykt upp på våra gårdar. Arbetet har utförts av vår trädgårdsfirma och arbetet utfördes under sommaren.
Cykelförvaring
Vi vill återigen påminna om att det inte är tillåtet att förvara cyklar under källartrapporna eller fastlåsta i trappräcken och lyktstolpar. Vi uppmanar er också att ställa in de cyklar som ni inte använder under vinterhalvåret för att underlätta snöröjning.
Kontakt med styrelsen
Önskar ni komma i kontakt med styrelsen ber vi er använda någon av föreningens e-postadresser med hänsyn till ert ärende. Då når ni direkt den eller de personer som hanterar er fråga och styrelsen får en enklare administration med färre mejl.
För närvarande har vi följande adresser:
Ny hemsida & Felanmälan
Vår nya hemsida smyglanserades under sommaren och finns nu på www.brfraven.se. Där finns även anmälan för att få registrera sig för vårt nyhetsbrev och länk till felanmälan. Hör av dig om du saknar något eller hittar något fel.
Vid felanmälan börjar du skriva in namnet på vår föreningen (att skriva räven fungerar bra) och man väljer sedan HSB:s Räven i Solna i den lista som presenteras.
Containerhelg
Helgen den 6-7 oktober kommer en container att finnas tillgänglig för inlämning av brännbart material och metallskrot. Containern kommer att placeras på gården framför entré portarna till Hjortstigen 2 A-C. Som vanligt gäller att målarfärg, däck och kemikalier inte får lämnas i containern.
- El-avfall såsom datorer, TV-apparater, brödrostar, strykjärn etc. ska lämnas i el- soprummet i källarplanet på Illerstigen 8, inte i containern.
Access till el-soprummet finns på den vanliga ”nyckelbrickan”.
- Wellpapp lämnas vid sopstationen på Björnstigen.
- Miljöfarligt avfall (målarfärg, lösningsmedel, lampor, mm.) lämnas i miljöstationen vid OKQ8.
Container är även planerad till den 19-20 januari 2019 och 13-14 april 2019.
Vår nya hemsida är på gång!
Vi jobbar för fullt med att få upp vår nya hemsida. Sidan är mobilanpassad och vår förhoppning är att det ska vara lätt att hitta information på den.
Saknar du något på sidan eller vill hjälpa till med den? Hör av dig till oss i styrelsen på hemsidan@brfraven.se!
/Styrelsen Brf Räven