Ny trapphusbelysning
Torsdagen den 2 april påbörjas arbetet med att byta ut all belysning i trapphusen till nya lampor med sensor och nödljus. Planen är att arbetet ska pågå torsdagen den 2, fredagen den 3 samt lördagen den 4 april då arbetet ska vara färdigt.
Två elektriker från Miljöbelysning Sweden AB kommer utföra jobbet och ta ett trapphus i taget. Detta innebär att det kommer vara mörkt i trapphuset under tiden de jobbar i det.
Hör av er till styrelsen om ni har några frågor.
Mvh
Styrelsen
Sista dagen att lämna in motioner 31/3
På grund av Coronasmittan har HSB nu, tillsammans med Riksbyggen, en dialog med regeringen för att få till ett beslut om att senarelägga datumet för stämma och inlämnande av årsredovisning med syfte att undvika stora folksamlingar.
Styrelsen bevakar informationsläget och inväntar detta beslut innan vi slutgiltigt bestämmer datum för vår stämma.
Trots detta, säger våra stadgar, att sista dagen att lämna in motioner är den 31/3.
Mvh
Styrelsen
RB Fastighetsägare blir Simpleko.
Den 1 mars i år bytte RB Fastighetsägare AB namn till Simpleko AB. På hyres-/avgiftsavier kommer hädanefter det nya företagsnamnet Simpleko AB stå. Simpleko kommer även uppdateras hos din bank som mottagare när du betalar din hyres-/avgiftsavi.
Mvh
Styrelsen
Värmen i bastun
Vi har fått anmälningar om att bastun inte blir varm så snabbt som utlovat. En elektriker har varit här och konstaterat att vredet för spjäll eller fläkt inte fungerar. Nu är reparationsdelar beställda men det kommer att ta lite tid innan det är reparerat. Bastun går att använda men blir alltså inte så varm som man skulle önska och det tar tid att få upp värmen. Vi återkommer när felet är åtgärdat.
Med vänlig hälsning,
Styrelsen
Informationsmöte torsdag 6 april
Torsdagen den 6 februari klockan 19.00 går vårt informationsmöte av stapeln i samlingslokalen i C-husets källare (Illerstigen 22).
Vi tar upp sådant som är aktuellt och saker som händer i föreningen.
Kom och bli informerad.
Välkommen!
Mvh
Brf Räven
Föreningsmeddelande april 2019
Nedan kan ni läsa föreningsmeddelandet för april digitalt. Ni kan även ladda ner det som PDF här.
Årsstämma
Rävens årsstämma hålls som vanligt den sista tisdagen i maj, i år den 28:e maj. Styrelsen håller just nu på att gå igenom de motioner som inkommit (motionstiden gick ut den 31/3 vilket informerades om via anslag i portarna).
Valberedningen
Valberedningens arbete inför stämman pågår för fullt. Är du intresserad av att ingå i styrelsen eller har någon granne du vill föreslå kan du vända dig till sammankallande i valberedningen Andreas Wieser eller genom att skicka ett mail till valberedningen@brfraven.se.
Trädgårdsdag
Lördagen den 13:e april kl 10:00 samlas vi utanför port 30 för en gemensam arbetsdag i föreningen. Ett ypperligt tillfälle att träffa nya och gamla grannar!
- Vi rengör golven i sophusen
- Vi städar upp gårdarna och tar fram trädgårdsmöblerna, oljar vid behov
- Vi städar bort skräp från el/propprummet i varje hus
- Vi slänger gamla grillar
- Vi går igenom cykelrummen och barnvagnsrummen och tar bort gamla omärkta cyklar och annat skräp. Cykelrummen är till vissa delar överfulla och det skulle uppskattas om gamla oanvända cyklar rensas ut. Se till att märka upp alla cyklar med namn och portnummer innan den 13:e april.
- Efter hårt arbete mellan 10:00 och 11:30 samlas vi och grillar korv tillsammans vid port 30. Föreningen bjuder på korv med bröd, ketchup och senap samt kall dryck. Ibland drar några av barnfamiljerna ihop en ”spontanloppis” i solskenet.
Hämtning av grovsopor
Samma helg den 13-14:e april kommer en container att finnas tillgänglig för inlämning av brännbart material och metallskrot. Containern kommer att placeras på gården framför entréportarna till Hjortstigen 2 A-C. Som vanligt gäller att målarfärg, däck och kemikalier inte får lämnas i containern.
- El-avfall såsom datorer, TV-apparater, brödrostar, strykjärn etc. ska lämnas i el-soprummet i källarplanet på Illerstigen 8, inte i containern.
Access till el-soprummet ska ligga på er vanliga ”nyckelbricka”.
- Wellpapp lämnas vid sopstationen på Björnstigen.
- Miljöfarligt avfall (målarfärg, lösningsmedel, lampor, mm.) lämnas i miljöstationen vid OKQ8.
Hobbyrum
Efter att ha informerat och inhämtat medlemmarnas åsikt på olika sätt, via informationsmötet, via en enkät i mail och facebookgruppen och ett antal personliga möten har styrelsen beslutat att gå vidare med projektet att inreda ett hobby/återbruksrum i det gamla värmepanne-rummet. En arbetsgrupp håller på att formas och om du vill vara med i denna så är du välkommen att höra av dig.
Brandskydd och säker utrymning.
Lagstiftningen är tydlig med att föremål inte får förvaras i trapphus och därmed sammanhängande ytor. Detta har påpekats i flera föreningsmeddelanden, men trots detta kvarstår problemen.
Från och med nu kommer fastighetsskötaren att lappa föremål i trapphus och källargångar, och om de inte avlägsnas, ta hand om dem.
Föremålen kan sedan kvitteras ut genom styrelsens försorg, eller kastas efter en tid om ingen gör anspråk på dem.
Vi beklagar olägenheter med detta, men vi måste prioritera brandskydd och fria utrymningsvägar.
Cykelrummen
Våra cykelrum är planerade för de cyklar vi boende använder regelbundet.
Varje cykelrum ska rymma cyklar från 24 lägenheter, säg i genomsnitt 2 cyklar per lägenhet, alltså som minst 48 cyklar. Somliga familjer behöver självklart fler cykelplatser. Det blir alltså väldigt trångt.
Har man då ett antal gamla cyklar, som man inte använder, men av nostalgiska skäl vill ha kvar, måste dessa förvaras i det egna förrådet eller så får man hyra ett extra förråd.
Av brand – och utrymningsskäl får heller INGA cyklar, låsta eller olåsta, ställas i källarkorridorerna, entréerna eller trapphusen! Av samma skäl får man inte heller låsa fast cyklar i räckena vid yttertrapporna.
Facebookgrupp
Styrelsen tog vidare förslaget som kom upp på informationsmötet och skapade facebookgruppen Brf Räven Illerstigen i Solna. Syftet med gruppen är:
”Här kan vi som bor i Brf Räven på Illerstigen i Solna prata om vad som händer i husen och gårdarna och lära känna varandra”
Vi har full förståelse för att inte alla använder Facebook och gruppen är inte att betrakta som en informationskanal för styrelsen utan mer som en gemensam grupp som alla vi medlemmar kan använda för att öka gemenskapen i föreningen.
Med detta sagt kommer styrelsen använda kanalen som komplement till e-postlistan, webbsidan och föreningsmeddelande om vi behöver komma ut med information brett och snabbt.
Soliga vårhälsningar
Styrelsen
Äntligen trädgårdsdag!
Lördagen den 13 april kl 10:00 samlas vi på C-gården (framför port 30) för en gemensam arbetsdag i föreningen. Ett ypperligt tillfälle att träffa nya och gamla grannar!
- Vi städar upp gårdarna och tar fram trädgårdsmöblerna.
- Vi går igenom cykelrummen och tar bort gamla cyklar som inte används längre. Cykelrummen är till vissa delar överfulla och det skulle uppskattas om gamla oanvända cyklar rensas ut. Orkar du inte själv, ta gärna hjälp av en granne.
- Vi går igenom barnvagnsrummen som är till vissa delar överfulla. Hjälp till att ta bort sånt som inte används mer eller inte ska vara där.
- Passa på att sopa din parkeringsplats. Som bekant ansvarar var och en för skötseln av sin parkeringsplats.
- Efter hårt arbete mellan 10:00 och 11:30 samlas vi och grillar korv tillsammans på C-gården. Föreningen bjuder på korv med bröd, ketchup och senap samt kall dryck. Ibland drar några av barnfamiljerna ihop en ”spontanloppis” i solskenet.
Vad säger du om ett hobby- och återbruksrum?
Vi i styrelsen vill höra vad DU har att säga!
Som vi i styrelsen informerade om på informationsmötet den 7 februari har stambytet gjort att det gamla värmepumprummet i E-huset blivit tillgängligt.
En av idéerna som har kommit upp för rummet är att göra det till ett hobby- och återbruksrum, vilket styrelsen nu utreder förutsättningarna för.
I ett hobby- och återbruksrum skulle man kunna fixa saker som kan vara svåra att göra i lägenheten.
Några exempel:
Pyssla och laga saker
Snickra, slipa, såga och måla
Fixa/mecka med cykeln
Alltså ett rum med många användningsområden så man slipper smutsa/stöka ner hemmet och störa grannarna.
Vi skulle vilja höra lite mer om vad du som boende i föreningen har att säga kring detta. För oss är det viktigt att lyssna på dig.
Klicka dig in till undersökningen via länken nedan redan idag och besvarade några snabba frågor. Detta hjälper oss i det fortsatta arbetet framåt med lokalen.
Sista svarsdag är fredagen den 15 mars.
Tack för hjälpen!
/Styrelsen i Brf Räven
Nu är Lokal 9002 ledig för uthyrning.
Nu är luftiga och fräscha lokal 9002 i A-huset ledig och redo att hyras ut för kontor.
Gå in och läs mer om lokalen via länken nedan.
Är du intresserad av att hyra lokalen? Hör av dig till oss på hyrlokal@brfraven.se.
Föreningsmeddelande December 2018
Nedan kan ni läsa föreningsmeddelandet för december digitalt. Ni kan även ladda ner det som PDF här.
Ekonomi och avgifter för 2019
För att budgeten för 2019 ska ha samma buffert som vi tidigare har haft, har Styrelsen beslutat att höja månadskostnaden med 2 procent från den 1 januari 2019. Höjningen görs genom att avgiften höjs med 2,5procent medan bränsletillägget lämnas oförändrat.
Syftet med att i år höja månadskostnaden är att avsättningen till föreningens fond för yttre underhåll skall kunna hållas oförändrad nu efter stambytet.
Informationsträff
Torsdag den 7:e februari kl 19:00 är det dags för styrelsens årliga informationsmöte i föreningslokalen Illerstigen 22. Vi sammanfattar stambytet och annat som är på gång. Vi bjuder även in till en diskussion om hur föreningens lokaler kan användas exempelvis genom att skapa ett permanenthobbyrum. Det finns även tid för frågor om bland annat ekonomin, underhåll framöver och annat som du som medlem har frågor runt.
Balkonger
Nu när stambytet närmar sig slutet kommer vi ta tag i en tidigare underhållsaktivitet gällande att undersöka statusen på våra balkonger. Det första steget kommer bli enbesiktning i vår där vi kommer behöva undersöka omkring 30 av våra balkonger.
Har du enbalkong som du vet har skador eller gärna vill hjälpa oss i styrelsen att utföra bra underhåll på våra byggnader så hör gärna av dig till oss.
Inga sopor i avloppet
På förekommen anledning vill vi påminna om att det inte är tillåtet att slänga sopor i avloppen då dessa endast är dimensionerade för vanligt toalettpapper och sådant som har passerat kroppen. Allt annat t.ex fett från matlagning, bomullspinnar, våtservetter, blöjor och kattsand bildar proppar i avloppet som orsakar översvämning. Torka ur stekpannor med hushållspapper och släng detta i matavfallet och släng allt övrigt som inte ska kastas i avloppet eller återvinnas i hushållssoporna.
Snöröjning
För att underlätta årets snöröjningsarbete på vår egen mark ber vi er att:
- hålla gångvägarna fria
- ställa ner cyklar som inte används i cykelrummen
- samla de cyklar som används undervintern på ena sidan av respektive port för att möjliggöra röjning på andra sidan
- flytta sedan gärna cyklarna till andra sidan så att den första kan röjas nästa gång.
Av hänsyn till alla äldre och risken för fallolyckor har vi prioriterat att röja snö och sanda tidigt på morgnarna när entreprenören gör sitt schema.
Brandskydd inför jul och nyår
Vi i styrelsen arbetar aktivt med förebyggande brandskydd. De vanligaste orsakerna till brand är antändning av material vid fasader, i trapphus, i lägenheten vid spisen och vid hantering av levande ljus.
Tänk därför på att:
- Lämna inte kastrullen/stekpannan utan vakande ögon.
- Glöm aldrig att släcka levande ljus när du lämnar ett rum.
- För att förebygga brand och möjliggöra utrymning uppmanar vi alla att se till att trappor och trapphus hålls rena från barnvagnar, mattor, brännbara kransar m.m.
- Släng inget julklappspapper i sophusen då dessa kommer bli överfulla. Generellt sett sorteras allt presentpapper som pappersförpackning och vi uppmanar alla att i stället kasta dessa vid återvinningsstationen.
- Eventuella nyårsraketer avfyras från gångvägen vid norra gaveln, i riktning mot IP, vid respektive hus för allas säkerhet.
För att minimera följderna om olyckan skulle vara framme trots all försiktighet:
- Kontrollera återkommande att brandvarnaren fungerar.
- Se över din lägenhets släckutrustning: brandsläckare och brandfilt så att den är enkelt åtkomlig och att alla vet hur den ska hanteras.
- Om ni saknar brandsläckare rekommenderar vi inköp, finns på de flesta varuhus och byggmarknader (utmärkt som julklapp).
Under december kommer en illustrerad instruktion för att undvika brand att sättas upp i alla trapphus vid informationstavlan. Ta del av denna och följ instruktionerna.
Saknar du din grill?
Saknar du din grill som du lämnade på gården i somras? Det beror troligen på att alla grillar som inte tagits in den 7:e oktober togs om hand av styrelsen. Om du vill ha tillbaka den hör av dig till oss annars kommer den att kastas under våren.
Containerhelg
Helgen den 19-20:e januari kommer en container att finnas tillgänglig för inlämning av brännbart material och metallskrot. Containern kommer att placeras på gården framför entréportarna till Hjortstigen 2 A-C. Som vanligt gäller att målarfärg, däck och kemikalier inte får lämnas i containern.
- El-avfall såsom datorer,TV-apparater, brödrostar, strykjärn etc. ska lämnas i el-soprummet i källarplanet på Illerstigen 8, inte i containern. Access till el-soprummet finns på den vanliga”nyckelbrickan”.
- Wellpapp lämnas vid sopstationen på Björnstigen.
- Miljöfarligt avfall(målarfärg, lösningsmedel, lampor, mm.) lämnas i miljöstationen vid OKQ8.
Container är även planerad till den 13-14 april 2019
God Jul & Gott nytt år
Styrelsen
Föreningsmeddelande September 2018
Idag har vi delat ut det senaste föreningsmeddelandet i allas brevlådor. Nedan kan ni läsa det digitalt. Ni kan även ladda ner det som PDF här.
Stambyte
Stambytet har dragit igång igen efter semestrarna och tidplanen följs för arbetet i lägenheterna. Notera att angivna tider för respektive lägenhet gäller standardrenovering. Väljer man t ex Stockholmsdusch som tillägg tar det en vecka extra.
När lägenheten är klar ska den besiktigas. Det görs av flera lägenheter samtidigt och av flera olika besiktningsmän varför det kan ta några dagar extra innan den sammanställda rapporten om eventuella anmärkningar når byggarna för åtgärd. Dessa utförs sedan normalt inom ett par veckor. Efter avslutade åtgärder byts låsen ut mot boendes egna igen.
Tiden från färdigställande till åtgärdade anmärkningar ingår inte i den ursprungliga tidplanen, den gäller det stora arbetet i lägenheten under själva stambytet.
I tillägg till stambytet har vi lagt till några extra åtgärder främst i källarna:
- Det visade sig att våra kallvattenstammar, som hänger i källartaken, var av stålrör och hade nått sin tekniska livslängd. Som ett tilläggsarbete byts dessa ut mot nya stammar av koppar. Lyckligtvis var motsvarande stammar i kulvertarna mellan husen av koppar, och behöver inte bytas.
- Vidare har vi rensat och filmat avloppen i källargolven. Vi har nu beslutat att rören i alla husen ska relinas, en lämplig åtgärd för gjutjärnsrör som nått slutet för sin slutlängd. I samband med detta byts också de slitna brunnarna ut i tvättstugorna.
Dessa arbeten innebär naturligtvis att verksamhet kommer att pågå ytterligare en tid i källarna innan dessa kan slutstädas och skadade ytor återställas.
Vatten och avlopp kommer att fungera som vanligt under tiden, med endast korta avbrott för in- och urkoppling av provisoriska ledningar, liksom med avbrott i tvättstugorna medan brunnsbyte görs. Tvättid kan då bokas i de andra husen. Information om avbrott lämnas i förväg.
Bastun och föreningslokalen berörs i liten utsträckning, meddelande kommer att gå ut när de är avstängda för arbeten.
För föreningslokalen gäller som i våras att den är öppen för alla dagtid vardagar, och således bara kan bokas kvällar och helger. Detta för att ha en tillflyktsplats när störningarna i lägenheten är störst.
Frågor gällande stambytet skickas till vår representant Stefan Simic hos HSB konsult som för vår talan mot byggmästargruppen: Svart katt & anonyma lappar till styrelsen
Styrelsen har fått anonyma lappar i sin brevlåda angående en svart katt som upplevs besvärande och rör sig på andra medlemmars balkonger.
Vi vill påpeka att vi i fortsättningen inte önskar några anonyma lappar utan att ni märker dem med namn och kontaktuppgifter för att vi ska kunna hantera ärendet.
Generellt uppmanar vi er alla att prata med era grannar och lösa vardagens små bekymmer genom samtal med varandra.
Dags att ta in grillarna
Nu går vi mot höst och vinter och vill påminna att det är dags att ta in alla grillar från våra gårdar och förvara i eget förråd. Grillar som inte tagits bort senast den 7:e oktober kommer att tas om hand av styrelsen för att sedan forslas bort.
Gårdarna
Den observante har upptäckt att nygamla stenläggningar (gångar och dräneringskanaler) har dykt upp på våra gårdar. Arbetet har utförts av vår trädgårdsfirma och arbetet utfördes under sommaren.
Cykelförvaring
Vi vill återigen påminna om att det inte är tillåtet att förvara cyklar under källartrapporna eller fastlåsta i trappräcken och lyktstolpar. Vi uppmanar er också att ställa in de cyklar som ni inte använder under vinterhalvåret för att underlätta snöröjning.
Kontakt med styrelsen
Önskar ni komma i kontakt med styrelsen ber vi er använda någon av föreningens e-postadresser med hänsyn till ert ärende. Då når ni direkt den eller de personer som hanterar er fråga och styrelsen får en enklare administration med färre mejl.
För närvarande har vi följande adresser:
Ny hemsida & Felanmälan
Vår nya hemsida smyglanserades under sommaren och finns nu på www.brfraven.se. Där finns även anmälan för att få registrera sig för vårt nyhetsbrev och länk till felanmälan. Hör av dig om du saknar något eller hittar något fel.
Vid felanmälan börjar du skriva in namnet på vår föreningen (att skriva räven fungerar bra) och man väljer sedan HSB:s Räven i Solna i den lista som presenteras.
Containerhelg
Helgen den 6-7 oktober kommer en container att finnas tillgänglig för inlämning av brännbart material och metallskrot. Containern kommer att placeras på gården framför entré portarna till Hjortstigen 2 A-C. Som vanligt gäller att målarfärg, däck och kemikalier inte får lämnas i containern.
- El-avfall såsom datorer, TV-apparater, brödrostar, strykjärn etc. ska lämnas i el- soprummet i källarplanet på Illerstigen 8, inte i containern.
Access till el-soprummet finns på den vanliga ”nyckelbrickan”.
- Wellpapp lämnas vid sopstationen på Björnstigen.
- Miljöfarligt avfall (målarfärg, lösningsmedel, lampor, mm.) lämnas i miljöstationen vid OKQ8.
Container är även planerad till den 19-20 januari 2019 och 13-14 april 2019.
Vår nya hemsida är på gång!
Vi jobbar för fullt med att få upp vår nya hemsida. Sidan är mobilanpassad och vår förhoppning är att det ska vara lätt att hitta information på den.
Saknar du något på sidan eller vill hjälpa till med den? Hör av dig till oss i styrelsen på hemsidan@brfraven.se!
/Styrelsen Brf Räven